Raste over rullebanen på tre sekunder

Video viser ulykkesflyets siste sekunder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I går ble det kjent at det er sannsynlig at piloten i det brasilianske ulykkesflyet fra Tam Airlines forsøkte å avbryte landingen, melder CNN. Ulykken som skjedde i går, kan ha tatt livet av over 200 personer.

Nå er det dukket opp nye videobilder som understøtter denne teorien. På bildene ser det ut som at flyet kjører langs rullebanen, som er kritisert for å være alt for kort, med en mye større hastighet enn lignende fly vanligvis har.

Kjørte fort

Marco Bolo, styreleder i Tam Airlines, bekrefter at ingen av de 186 passasjerene i flyet overlevde krasjet, ifølge BBC. Over 160 personer er funnet inne i det utbrente flyet, men få er foreløpig formelt identifisert.

Flere personer på bakken der flyet landet, omkom også i ulykken. Blant dem var tre arbeidere som jobbet i Tam-bygningen som flyet kjørte inn i. Fem arbeidere er fremdeles savnet etter ulykken.

Nå jobber brasilianske myndigheter på spreng med å undersøke årsaken til dødsulykken. Myndighetene ble tidlig kritisert for å ikke ha utbedret rullebanen, som er kortere enn anbefalt. Alt vannet som hadde samlet seg på rullebanen i det kraftige regnet, var heller ikke helt drenert bort.

Videoen som viser flyets siste sekunder før det kolliderte, viser at det farer over rullebanen på tre sekunder. Et lignende fly som lettet litt før, brukte 11 sekunder på den samme avstanden.

Nekter for problem med rullebanen

FLYVRAKET: Ulykkesstedet etter flyulykken ved Congonhas-flyplassen i Brasil natt til i går. Redningsarbedeidere jobber for å hente ut og identifisere de omkomne. FOTO: EUGENIO GOULAD/AFP/SCANPIX
FLYVRAKET: Ulykkesstedet etter flyulykken ved Congonhas-flyplassen i Brasil natt til i går. Redningsarbedeidere jobber for å hente ut og identifisere de omkomne. FOTO: EUGENIO GOULAD/AFP/SCANPIX Vis mer

En dag før ulykken var det to mindre fly som skled av den samme rullebanen på flyplassen. Men myndighetene nekter fremdeles for at den korte, glatte rullebanen var grunnen til kollisjonen.

Armando Scheider Filho, direktør for det brasilianske luftfartstilsynet Infraero, uttalte onsdag at Congonhas-flyplassen følger internasjonale standarder.

– Jeg kan bekrefte at det ikke var noen mulighet for skliing på denne rullebanen. Tjue minutter før ulykken utførte Infraero en inspeksjon av rullebanen og oppdaget ingen problemer. Den var våt, men det var ikke noen oppsamling av vann, sier Filho.

UTBRENT: Deler av flyets turbin foran ulykkesstedet.
I FULL BRANN: Kraftig brann etter at flyet kolliderte med en lagerbygning da det kjørte av rullebanen.
SINT PÅ PRESIDENTEN: En flypassasjer uttrykker sitt sinne overfor myndighetene etter flyulykken.