Raymond etter Siv-utspill:
- Komplett kaos!

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo reagerer kraftig etter at Siv Jensen varslet at kommunene kan bli tvunget til å ta bompengeregningen.

LØFTE: Siv Jensen lover at bompengebelastningen for folk skal ned etter at hun er ferdig med å forhandle i regjering. Video og reporter: Jørgen Gilbrant Vis mer

Det var under Fremskrittspartiets valgkampåpning i Os at Siv Jensen varslet at kommunene framover må bidra i byvekstavtalene.

I dag finansieres store investeringer i kollektivprosjekter i byene med 50 prosent statlig andel og 50 prosent som bilistene i stor grad tar. Kommunene står deretter for driften sammen med brukerne.

Endres denne brøken ved at for eksempel staten bidrar med 70 prosent - slik Venstre ønsker - og kommunene 10 prosent, blir bilistenes belastning redusert til 20 prosent av den totale kostnaden. Det vil si mer enn en halvering av bilistenes belastning i bypakkene.

LURER: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo lurer på om nåværende byvekstavtaler - som han selv har underskrevet - må reforhandles.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
LURER: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo lurer på om nåværende byvekstavtaler - som han selv har underskrevet - må reforhandles. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

Raymond: - Blekket er ikke tørt

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er forundret når han får høre hva Siv Jensen flesket til med i sin første tale i valgkampen.

- Det som bør overraske er at finansministeren kommer med dette bare halvannen måned etter at regjeringen signerte nye byvekstavtaler med Trondheim og Oslo. Hvis dette er forankret i regjering, så varsler jo Siv Jensen i realiteten at de avtalene må reforhandles, og det før blekket er tørt, skriver Johansen i en e-post til Dagbladet.

Siv Jensen svarer at Raymond Johansens svar kaster lys på forskjellenmellom Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet.

- Raymonds panikk viser med all tydelighet at det er bare Frp-gjennomslag som kan gi mindre bompenger. Raymond hopper umiddelbart på gjerdet for å forsvare skyhøye bompenger uten å være villig til å bruke en eneste offentlig krone, skriver Jensen i en tekstmelding til Dagbladet.

- Dette er det valget handler om: Aps skyhøye bompenger, eller Frp's bompengekutt, skriver hun videre.

Støtte i regjeringen?

I valgkamptalen understreket Jensen at ved å gi byene en andel av kostnadene, vil det også føre til bedre kontroll over prosjektene.

- Vi må stille krav til byene om en egenandel. Er det sånn at de lokale politikerne må betale en andel og ikke sende regningen rett videre til bilistene, tenker de kanskje litt mer på regningen og kostnadskontroll. Jeg kan love dere at den kampen fortsetter og vi skal vinne den, lovet Siv Jensen velgerne.

Raymond Johansen lurer på om dette nye prinsippet er noe som har støtte i regjering.

- Vi har hatt en arbeidsdeling mellom stat og kommune, der kommunen i hovedsak dekker drift, mens staten dekker de store investeringene. Jeg merker meg at Frp vil endre dette, men er det noe Høyre, Venstre og Krf også ønsker eller det nok et soloutspill fra Frp? spør Raymond Johansen.

Parlamentarisk leder Terje Breivik i Venstre avviser i dag å svare på det spørsmålet og henviser til at han ikke kommenterer pågående forhandlinger i regjering.

V: Økt statlig andel

Venstre-leder Trine Skei Grande sa i et intervju med Dagbladet tidligere denne uka at staten allerede har lagt store penger på bordet for å bygge ut kollektivtrafikken i byene.

- I Oslo har vi gått fra 0 til 50 prosent statlig finansiering, så alle som sier at vi bare bør bevilge mer penger, så er det bare å si: Det har vi virkelig gjort, sa Grande.

- Men enda en gang, i det kommende budsjettet?

- Vi ønsker oss nok å øke fra 50 til 70 prosent statlig finansiering i neste nasjonal transportplan. Men vi har ikke sett at vi har noe rom for å gjøre dette innenfor budsjettet nå. Så dette handler om hva man prioriterer, sa Grande og fortsatte:

- Til nå har vi løst det med å øke den statlige andelen av finansieringen til 50 prosent. Det synes vi er kjempebra. Det er de andre som i så fall må komme opp med andre løsninger. Vi har en politikk som fungerer - vi ser at byene er i ferd med å forandre seg.

Jensen med bomløfte

Raymond Johansen etterlyser nå en avklaring.

- Hvis dette ikke er regjeringens politikk, så er det jo uttrykk for det komplette kaos. Nå må snart regjeringen komme med en løsning. De kan ikke fortsette å holde velgerne for narr helt fram til valgdagen, sier Johansen.

Siv Jensen er enig i at løsningen må komme raskt og hun håper å få presentert regjeringens opplegg for å redusere bombelastningen så snart som overhodet mulig.

Hun lover i hvert fall at bilistene skal slippe billigere unna.

- Bompengebelastningen for folk skal gå ned, og da er det summen av de tiltakene vi diskuterer som avgjør om det blir lavere bompenger for folk eller ikke, sier Jensen.