SJEFENS REGNING: Her er en av flere taxi-regninger Raymond Johansen (Ap) ikke har fylt ut.Foto: Håkon M. Larsen, NTB Scanpix. (Dagbladet har fjernet løyvenummer, registreringsnummer og sjåfør-ID fra foto-montasjen).S
SJEFENS REGNING: Her er en av flere taxi-regninger Raymond Johansen (Ap) ikke har fylt ut.Foto: Håkon M. Larsen, NTB Scanpix. (Dagbladet har fjernet løyvenummer, registreringsnummer og sjåfør-ID fra foto-montasjen).SVis mer

Raymond nekter å svare på hvorfor han ikke har fylt ut taxi-regningene sine

I dag avgjør finanskomiteen om byrådenes taxi-rot skal granskes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Finanskomiteen i Oslo skal i dag behandle Fremskrittspartiets krav om en full gjennomgang av kommunens system for reiseregninger.

Det var Carl I. Hagen som satte saken på kartet etter at Dagbladet avdekket flere eksempler på at byråder ble hentet hjemme i taxi, og slurvet med utfylling av reiseregninger.

En nærmere gjennomgang av taxi-regningene som Dagbladet har gjort, viser at Oslo-byrådene har kjørt minst 76 taxi-turer uten å fylle ut reiseregningene sine korrekt:

  • Byrådsleder Raymond Johansen (Ap): 13 taxi-turer
  • Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap): 8 taxi-turer
  • Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG): 27 taxi-turer
  • Byutviklingsbyråd Hanna Marcussen (MDG): 28 taxi-turer

Innsyn i taxi-regningene viser at byrådene verken har fylt ut feltet for hvor reisen starter eller hvor den stopper. Formålet med reisen fremgår heller ikke av kvitteringene.

Dette er i strid med regelverket, slik høyskolelektor Roy K. Kristensen ved Handelshøyskolen BI vurderer det.

– Kravet er der for at man ikke skal få refunderte private utgifter, har han tidligere uttalt til Dagbladet.

- Meget uheldig

Carl I. Hagen mener at Dagbladets nye opplysninger understreker behovet for at finanskomiteen vedtar en full gjennomgang.

- At flere byråder som er øverste ansvarlig for kommunen ikke har greid å fylle ut sine regner er meget, meget uheldig. Det kan hende at det som er avdekket bare er toppen av et isfjell, men det vet vi jo ikke. Det er derfor vi vil ha en undersøkelse. sier Hagen. Han understreker:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Regelverket skal følges til punkt og prikke. Særlig gjelder det dersom man har foretatt private reiser, som i så tilfelle skal noteres som skattepliktig. Og finnes det regninger som ikke skulle blitt betalt av kommunen, ja da må man be om at kommunen får pengene tilbakebetalt.

Ville ikke svare på spørsmål

TAUS: Byrådsleder Raymond Johansen vil ikke svare på flere spørsmål om rotet med egne taxi-regninger. Foto: Carlos Tischler/REX/Shutterstock.
TAUS: Byrådsleder Raymond Johansen vil ikke svare på flere spørsmål om rotet med egne taxi-regninger. Foto: Carlos Tischler/REX/Shutterstock. Vis mer

Dagbladet har spurt de fire byrådene om hvorfor de ikke har greid å fylle ut sine egne taxi-regninger. Svaret kommer fra kommunikasjonsrådgiver Dorthe Moe Lianes, som er administrativt ansatt.

- Administrasjonen har ikke informert byrådene om behovet for å fylle ut sine egne taxi-regninger, og har ikke fanget opp alle tilfeller der dette mangler, skriver hun i en forklaring til Dagbladet.

Vi spør byrådsleder Raymond Johansen om ikke kommunens øverste ledere, inkludert han selv, burde forstått dette i utgangspunktet. Han svarer ikke på dette.

(Se spørsmålene Raymond Johansen ikke vil svare på nederst i artikkelen).

I stedet ber byrådsleder Raymond Johansen om at kommunikasjonsavdelingen videreformidler følgende i en kommentar.

«Oslo kommune arbeider med å endre Oslo kommunes reiseregulativ i tråd med statens bestemmelser. Prosessen er omfattende, og det forhandles for tiden med de ansattes organisasjoner. Administrasjonen har opplyst at de vil skjerpe rutinene sine. Som hovedregel skal det finnes dokumentasjon på utgangspunkt og endepunkt for alle tjenestereiser. Alle kan bli flinkere til å fylle ut kvitteringene helt korrekt, men det fremkommer av oversiktene du har fått hva som er formål med reisen. Vi har ingenting i mot en revisjon av våre kontrollsystemer dersom det hensiktsmessig».

Lagde oversikt til Dagbladet

På nytt tar Dagbladet kontakt med byrådslederen. Vi legger frem tre av tretten taxi-kvitteringer som byrådslederen ikke har fylt ut. På nytt spør vi hvorfor han ikke har sørget for å fylle ut taxi-regningene.

TRE REGNINGER. Her er tre av tretten regninger byrådsleder Raymond Johansen ikke har fylt ut. (Sjåførnummer og kredittkortinformasjon er sladdet av Dagbladet).
TRE REGNINGER. Her er tre av tretten regninger byrådsleder Raymond Johansen ikke har fylt ut. (Sjåførnummer og kredittkortinformasjon er sladdet av Dagbladet). Vis mer

Vi fremlegger også en redegjørelse som Dagbladet har fått fra administrasjonen, hvor det fremgår at det var dem - og ikke byrådene - som lagde en oversikt over taxi-turene, hvor reisene gikk og hva som var formålet med reisene. Oversikten ble først laget etter at Dagbladet ba om innsyn i reiseregningene.

- Det var praktisk å ha en mal å jobbe etter i forbindelse med innsynsbegjæringen, heter det i en tekstmelding som kommunikasjonsrådgiver Dorthe Moe Lianes har sendt til Dagbladet.

Men byrådslederen vil ikke forklare seg mer om dette.

- Du har fått svar på spørsmålene dine. Både fra meg og fra byrådsadministrasjonen, heter det i en mail fra Johansen.

Det er over en og en halv måned siden byrådsleder Raymond Johansen første gang mottok Dagbladets spørsmål om saken. Han bekreftet i begynnelsen av denne uken at han fortsatt ikke ønsker å svare på spørsmålene.

- Slendrian. Tatt med buksene nede

Carl I. Hagen reagerte sporenstreks da han leste Dagbladets artikkel om at flere Oslo-byråder ikke har greid å fylle ut taxi-kvitteringene sine korrekt.

FrP-nestorens forslag om full gransking av kommunens kontrollsystemer for reiseregninger skal i dag behandles i finanskomiteen.

Når Dagbladet kan fortelle Frp-nestoren at administrasjonen, og ikke byrådene selv, har laget oversiktene over hvor taxi-turer startet og stoppet, begynner han å le.

- Det var først da dere ba om innsyn at de lagde denne oversikten? Dette illustrerer jo bare grunnen til at jeg har bedt om at kommunerevisjonen bør gå inn og sjekke om systemene i kommunen er i orden, sier Hagen.

FrP-nestoren reagerer også på at byrådslederen ikke ønsker å svare på Dagbladets spørsmål.

- Dette tyder på at han er tatt med buksene nede, er flau, og håper på at saken blir glemt og at det ikke kommer noe mer i avisene, sier Hagen.

- Er det slik at det også i andre etater i kommunen er slendrian og ikke faste rutiner for dette? Når noen presenterer en ufullstendig regning og likevel vil ha penger, så bør de jo ikke få det. Det skal jo være en som attesterer, og vedkommende må jo kreve at regningen fylles ut først.

Raymond Johansen har ansvaret for et milliard-budsjett og flere tusen ansatte.

- Jeg forventer at han greier å fylle ut taxi-kvitteringer uten å få noen opplæring, og jeg forventer at de som eventuelt skal refundere utgifter følger et regelverk - og ikke utbetaler før alt er korrekt, sier Hagen.

- Hva tenker du om de tre andre byrådene som heller ikke vil svare på spørsmål?

- Jeg synes det er veldig rart. Det er slendrian. Vi andre fyller ut reiseregninger alle sammen. Det er jo helt elementært. Det er ikke mye vi bruker drosje, men de av oss som gjør det er meget påpasselige med å fylle ut korrekt.

PR-ekspert: - Feigt

Dagbladet har spurt to kommunikasjonseksperter om hva de synes om byrådslederens håndtering av spørsmålene om hans egne regninger.

Alf Tore Meling, kommunikasjonsbyrået «I all offentlighet»:
- Generelt så er det ikke noe galt i at kommunikasjonsavdelingen bistår politikere i å svare. Men i sånne saker som dette, som oppleves som så alvorlige, er det feigt av politikerne å gjemme seg bak kommunikasjonsapparatet på denne måten, sier Meling. Han mener det er uklokt av byrådslederen å ikke svare på spørsmål om egne regninger.

- Det er dumt av dem. Når man ikke svarer på spørsmål om egne regninger, skaper man en mistanke som ikke nødvendigvis er berettiget. Med en gang de håndterer det på denne måten, skaper det et inntrykk som er ullent, sier Meling.

«Skaper en mistanke som ikke nødvendigvis er berettiget» Alf Tore Meling, I all offentlighet

Han har spesialisert seg på kommunikasjon i kommunesektoren, og sier at Oslo kommune ikke er alene.

- Dessverre er store deler av Kommune-Norge blitt en medie-bedrift i seg selv. De sitter på flere som jobber med kommunikasjon, enn dem som følger dem opp fra pressen, og dette kan lett misbrukes. Det er en utvikling jeg ser med bekymring på, men jeg vil samtidig understreke at det er mange kommuner som ærlig og oppriktig står inne for åpenhet og meroffentlighet, sier Meling.

Han påpeker at byrådsleder Raymond Johansen selv var blant dem som advarte mot underskuddet på offentlighet i Oslo før valget.

- Rent kommunikasjonsfaglig skaper man forventninger blant folk når man går ut i forkant av en valgkamp med løfter om å åpne opp Oslo kommune og være mer tilgjengelige for pressen. Dette er en sak som skaper tvil om oppriktigheten bak løftene.

Haakon B. Schrøder i kommunikasjonsbyrådet HBSPR:
- Som byrådsleder har jo Raymond Johansen vært en av de varmeste tilhengerne for en oppsøkende og undersøkende presse. Her viser han jo i praksis selv hvor vanskelige arbeidsforhold pressen egentlig har.

- Dere kommer jo ikke en gang i posisjon til å snakke med politikerne. Det er laget murer rundt politikerne som gjør dem utilgjengelige, sier Schrøder.

«Det er laget murer rundt politikerne» Haakon B. Schrøder, HBSPR

PR-eksperten mener at politikerne oftere burde plukke opp røret og svare på spørsmål fra pressen.

- Tekstmeldinger og e-post er en smart måte å svare på, men jeg tror ikke journalister setter pris på det. I en telefonsamtale får du small-talken og muligheten til å stille oppfølgingsspørsmål. Alt robber de journalistene for, når de velger å svare skriftlig.

Den erfarne PR-eksperten mener likevel det mest uheldige er at byrådslederen kommuniserer med pressen via administrasjonen.

- Det største problemet med håndteringen er ansvarspulveriseringen som ligger i det å bruke ansatte i administrasjonen som lyn-avledere. Dette er det dessverre altfor stor aksept for i samfunnet.