- BETENKELIG: Halvor Vatnar, leder i Norwegian pilot union, er kritisk til at innleide piloter må betale for å få lov til å fly for Norwegian.
Foto: Fredrik Varfjell/NTB Scanpix
- BETENKELIG: Halvor Vatnar, leder i Norwegian pilot union, er kritisk til at innleide piloter må betale for å få lov til å fly for Norwegian. Foto: Fredrik Varfjell/NTB ScanpixVis mer

Reagerer mot Norwegians pilotrekruttering: - Så lenge blårussen får styre, er det sånn det blir

Piloter må betale 350 000 kroner for å få fly for Norwegian.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Det er tydeligvis ikke ledelsens ambisjon å ha konkurransedyktige vilkår som får folk til å bli på sikt. Så lenge finansfolket og blårussen får styre, er det sånn det blir, sier leder Halvor Vatnar i Norwegian pilot union (NPU) til Dagbladet.

I går skrev Dagbladet at bemanningsbyrået Rishworths annonsering etter piloter til Norwegians Boeing 787 Dreamlinere provoserer mange i bransjen. Flyene brukes på Norwegians langdistanseruter mellom Europa og USA/Asia.

Den som vil ha jobben, må stille en pengegaranti på inntil 40 000 euro. Sammen med et lønnsnivå som provoserer mange piloter og innleie via et byrå, vekker dette sterke reaksjoner på nettstedet PPRuNe (Professional Pilots Rumour Network).

«Dette er så dårlige vilkår og betaling at det er til å få hakeslepp av (...) Mindre tid hjemme, mindre pensjon, mindre stabilitet, mer stress, du må til og med gi det j... selskapet et rentefritt lån for å få gjøre jobben», skriver en pilot på nettstedet.

- Vil svinebinde dem Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter overfor Dagbladet at piloter må innbetale mellom 20 000 og 40 000 euro, eller stille en tilsvarende garanti, for å få jobbe på selskapets Dreamlinere - og at summen tilbakebetales med 10 000 euro per «avtjent» år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er en betenkelig utvikling som, etter mitt syn, er gått altfor langt. Betingelsene er så dårlige at folk vil hoppe videre til andre selskaper så fort de kan. Norwegian forsøker derfor å svinebinde dem litt, sier NPU-leder Halvor Vatnar som mener tida er moden for at myndighetene går inn og regulerer.

Vatnar understreker at pengesummen pilotene må betale for å få lov til å fly for Norwegian ikke er knyttet til flygerutdanning.

- Det de innleide pilotene selv må betale for, er rett og slett kursing i bruk av produksjonsutstyr. Du kan sammenlikne det med en arbeider i en bedrift som får nytt datautstyr, og så må han betale 200 000 kroner for opplæring i det nye utstyret. Men det er vel sånn markedskreftene fungerer. Det er tydeligvis overskudd av piloter i Europa nå, i motsetning til i USA og Asia, sier Vatnar.

- Helt vanlig Norwegian har ifølge hjemmesida åtte fly av typen Boeing 787 Dreamliner.

Ifølge Rishworth skal fire slike fly inn i Norwegians flåte i 2016, noe som forklarer behovet for et stort antall nye piloter.

- Det er helt vanlig at den enkelte pilot garanterer at han eller hun blir værende i selskapet i en gitt periode når selskapet betaler for såkalt typerating, eller flytimer og opplæring på en ny flytype. Norwegian investerer mye tid og penger på at piloter skal få typerating, og da er det viktig at også den enkelte pilot bruker kompetansen sin i selskapet og ikke forsvinner så fort Dreamliner-sertifikatet er i boks. Typerating-kostnaden er dessuten totalt sett mye høyere enn det piloten selv må betale, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen.