Reagerer på MDGs veiforslag: - Veldig spesielt

Frps listetopp i Oslo, Aina Stenersen reagerer kraftig på at Miljøpartiet de grønne vil gi Oslo-folk muligheten til å sommerstenge sine egne gater over hele Oslo.

- Det er veldig spesielt at MDG ønsker å gjøre sentrum enda mer uforutsigbart og ufremkommelig.

Slik reagerer listetopp for Frp i Oslo, Aina Stenersen, på forslaget som skal være en av de store satsingene for MDG i Oslo etter valget.

Som Dagbladet meldte i dag, vil MDG få på plass et konsept med midlertidig stenging av gater for biltrafikk.

- Innbyggerne kan selv ta initiativ hvis de ønsker at gata deres en periode skal være noe annet enn bare en bilvei, sa byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen til Dagbladet. Dette skal gjelde over hele Oslo.

- Raymond Johansen har resignert

MDG, som om kort tid skal holde en pressekonferanse om sin strategi fram mot valget i høst, viser til klimaundersøkelsen i Oslo når de sier at et flertall av byens befolkning ønsker seg flere bilfrie gater. Men Aina Stenersen sier det er mange som reagerer på MDGs linje med å fjerne biler fra sentrum.

- Det fins også en undersøkelse som kommunen selv har gjort som viser at noen flere enn før er skeptiske til bilfritt byliv. Og det syns jeg også er viktig å ta med seg, sier Stenersen.

Hun viser også til signaler de har fått fra innbyggerne.

- Vi ser at i bystyre behandler vi flere innbyggerforslag hvor beboerne reagerer sterkt på MDG sine lukkede gater, fjerning av parkeringsplasser, og innføring av nye bommer. Vi vil heller lytte til innbyggerne som ønsker åpne gater, forutsigbare kjøremønstre, og et levende sentrum for alle, sier Stenersen, som fortsetter.

REAGERER: Aina Stenersen vil ikke ha sommerstengte gater. Her protesterer hun mot innføring av ny bomring i Oslo. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
REAGERER: Aina Stenersen vil ikke ha sommerstengte gater. Her protesterer hun mot innføring av ny bomring i Oslo. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

- Dette forslaget viser igjen at det ikke er Raymond Johansen som styrer byen, men at han har resignert og gitt fra seg all sin innflytelse til MDG, sier hun.

- Må søke om lov

Stengingen av gatene er midlertidig, men tankene er at noen av gatene kan bli permanent bilfrie på sikt.

På Dagbladet spørsmål om ikke stenging av gater på denne måten vil være ødeleggende for samferdselen i byen, svarer MDG-byråden:

- Det vi ser med undersøkelser som vi har gjort, er at få ønsker seg mer tilrettelegging for bil. De ønsker mer sykkelveier og mer lekeapparater. Det henger nok sammen med en endring i hvordan man bruker byen og beveger seg rundt i den. Men det gjelder å finne løsninger som nabolaget som helhet vil teste ut, og ta hensyn til at det er noe som trenger å ha bilen sin der, sier hun.

- Vil det ikke bli uforutsigbart for andre bilister om veier plutselig er stengt i en periode?

- Det må være en prosess hvor man vurderer ulike aspekter. Man må søke kommunen om lov. Men dette er et konsept for gater der det er mye boliger. Der er det ofte ikke mest trafikk, sier hun.

STENGT I SOMMER: Hanna Marcussen viser fram Rostockgata ved Barcode som er stengt for biler fram til september. Foto: Bjørn Langsem
STENGT I SOMMER: Hanna Marcussen viser fram Rostockgata ved Barcode som er stengt for biler fram til september. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

15 lekeplasser i sentrum

MDG vil også opprette nye lekeområder i hele byen, og 15 i sentrum neste fire år. Akkurat hvor disse skal være er ikke spikret, men i grafikken over kan du se det foreløpige forslaget fra MDG.

- Om barnefamilier ikke har råd til å reise til sentrum, spiller dette liten rolle, er Aina Stenersens kommentar.