SAVNER INFORMASJON: Ny E6 forbi Vinstra i Gudbrandsdalen åpnet for trafikk i desember 2016, i ny Nasjonal transportplan blir ferdigstillingen av veien utsatt. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
SAVNER INFORMASJON: Ny E6 forbi Vinstra i Gudbrandsdalen åpnet for trafikk i desember 2016, i ny Nasjonal transportplan blir ferdigstillingen av veien utsatt. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpixVis mer

Reagerer på utsettelse av E6-satsing: - En gedigen skuffelse og et alvorlig løftebrudd

De to siste strekningene gjennom Gudbrandsdalen utsettes. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Klokka 12.00 i dag la regjeringen fram ny Nasjonal transportplan (NTP) i sin helhet. I starten av mars kom regjeringen med en orientering om NTP, som blant annet handlet om ny Oslotunnel, ferdigstilling av Intercity-triangelet på Østlandet og det ytre Intercity-triangelet som skal gå til Lillehammer, Halden og Skien.

I forbindelse med orienteringen i mars reagerte ordførere i Gudbrandsdalen på at E6 gjennom nettopp Gudbrandsdalen ikke ble nevnt.

Utbygging av E6 gjennom Gudbrandsdalen har lenge vært en kampsak for Arbeiderparti-ordførerne i kommunene som ligger på strekningen.

- Bryter tidligere lovnader

I den endelige planen står det at de to resterende strekningene som skal bygges ut, E6 mellom Soja og Otta og Ringebu og Frya, skal startes opp i siste seksårsperiode, altså mellom 2023 og 2029. Hele strekningen skal etter planen altså sluttføres etter 2023.

- Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029 er en gedigen skuffelse og et alvorlig løftebrudd. Regjeringen bryter Stortingets tidligere lovnader om utbygging av E6 i Gudbrandsdalen, sier Sel-ordfører Dag Erik Pryhn til Gudbrandsdølen Dagningen i dag.

- Stortinget har i forbindelse med vedtak om bompengefinansiering av E6 Ringebu - Otta og NTP 2014-2023 lovet at E6 mellom Ringebu og Otta skulle bygges ferdig innen 2023. Nå legger Regjeringen opp til at bygginga av Sjoa-Otta starter opp tidligst sent i 2023. Ringebu-Frya skyves enda lengre ut i tid. Her vil ikke ny vei stå ferdig før 2030. Dette er en gedigen skuffelse og verre enn vi hadde fryktet, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ikke satsing på distriktsnorge

I Nasjonal transportplan 2014-2023 sto følgende: «Utbyggingen av E6 i Oppland fra Ringebu som starter opp i 2013 med prosjektet Frya-Soja, prioriteres ferdigstilt i siste seksårsperiode med utbygging av strekningene Ringebu-Frya og Sjoa-Otta».

E6 mellom Frya og Sjoa åpnet i desember i fjor. Gudbrandsdølen Dagningen skriver at begge de to resterende etappene ifølge NTP 2014-2023 skulle ha byggestart i 2019, og hele strekningen skulle etter planen stå klar i 2021.

Da Dagbladet snakket med Arne Fossmo (Ap), ordfører i Ringebu kommune, i mars, sa han at han fryktet at framstillingen av E6 ikke kom til å bli prioritert.

- Får vi ikke penger i NTP nå, viser det at det ikke er noen satsing på distriktsnorge. I alle fall med den europaveien vi mener at er nødvendig. Da registrerer vi at mindre steder blir tilsidesatt og at det fokuseres på større steder, sa Fossmo.

I dag er Ap-ordføreren skuffa.

- Både utfra møter vi har hatt i departementet og basert på signalene vi har fått, har vi forventet at dette skulle startes opp tidligere og at det skulle være ferdigstilt innen 2023. Nå registrerer vi at det er bevilget 250 millioner i slutten av 12-årsperioden, noe vi ser på som et alvorlig løftebrudd fra Stortingets side, sier Arne Fossmo til Dagbladet.

Han legger til at flere av reguleringsplanene som det nå jobbes med, kan være for gamle dersom utbyggingen ikke blir startet opp før i 2023.

- For oss er dette mer alvorlig enn fryktet. Hva skjer med Høyre og Frp sitt mantra om utbygging av store veiprosjekter? Det er et stort svik, rett og slett, både mot innbyggerne og mot næringslivet. Vi føler oss ført bak lyset. At oppstarten ble noe utsatt kunne vi til nød akseptert, men vi hadde forventet utbyggingsstart i 2019.

- Vi må ta et krisemøte og diskutere hva vi skal gjøre i fellesskap. Det er jo klart at hele Gudbrandsdalen nå er satt på vent, avslutter han.