Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Reagerte ikke på miljøkriminalitet

Samferdselsdepartementet godtok Avinors manglende utslippstillatelser. Får refs.

AVISNING UTEN TILLATELSE: Samferdselsdepartementet visste at kjemikaliebruken ikke var lovlig, men grep ikke inn. Illustrasjonsfoto: Jon-Ivar Fjeld/ SCANPIX.
AVISNING UTEN TILLATELSE: Samferdselsdepartementet visste at kjemikaliebruken ikke var lovlig, men grep ikke inn. Illustrasjonsfoto: Jon-Ivar Fjeld/ SCANPIX. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Samferdselsdepartementet får refs fra Riksrevisjonen for i praksis å ha godtatt miljøkriminalitet.


Ulovlige utslipp
I perioden 2003 - 2008 drev Avinor med avisning på fly og rullebaner med kjemikalier, i strid med, eller helt uten utslippstillatelse fra SFT. Ifølge Riksrevisjonens rapport om statlig eierskap som legges fram i dag, rapporterte Avinor inn dette til Samferdselsdepartmentet. Men departementet foretok seg ingenting.

Ifølge rapporten ønsket departementet å være tilbakeholden fordi problemet tilhørte en annen myndighet, forurensingsmyndighetene.

Dette mener Riksrevisjonen er et legitimitetsproblem for staten.

? Det er kritikkverdig at Samferdselsdepartementet ikke har fulgt opp Avinors manglende utslippstillatelser, sier ekspedisjonssjef Therese Johnsen.

Deponi
I tillegg alt dette skal Avinor ha benyttet områder på flere lufthavner som deponi for ulike typer avfall. Avinor skal ha meldt dette inn til SFT, men mangler fullstendig oversikt over hvilke områder som er forurenset og i hvilket omfang. Den største årsaken til grunnforurensning er ifølge selskapet nedlagte og eksisterende brannøvingsfelt.

I februar i år avdekket Bioforsk på oppdrag fra SFT at jordsmonnet rundt flere brannøvingsfelt, blant annet ved flyplassene Gardermoen og Rygge, var forurenset av miljøgiften PFOS.


Mangler fortsatt tillatelser
I 2003 manglet 32 av 46 flyplasser utslippstillatelse.

Fortsatt mangler flere norske lufthavner utslippstillatelser. 11 totalt, ifølge Riksrevisjonens rapport.

- Vi søkte om utslippstillatelse i 2003 for alle lufthavnene våre, men ikke alle fylkesmennene har rukket å behandle søknadene ennå, sier miljøsjef i Avinor, Tom Erling Moen.

De Avinor-flyplassene som mangler tillatelse ligger på Vestlandet: Ålesund, Haugesund, Kristiansund, Molde, Florø, Førde, Sandane og Sogndal. Men ifølge Avinor ligger det utkast og prosjekter på bordet.

Naturvernforbundet er sterkt kritisk til både samferdselsdepartementet og Avinors håndtering av saken.

- Alle departementer har et særlig miljøansvar overfor egne direktorat, og samferdselsdepartementet har selvfølgelig ansvaret for Avinor. At Avinor ikke har gjort mer for å holde orden i sine sysaker må jeg også si jeg reagerer på, sier Lars Haltbrekken.

Nylig påtroppet samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er ikke fornøyd.

- Dette er ikke bra nok. Jeg er glad for at det er søknadsprosesser i gang for de åtte flyplassene som mangler tillatelse, men dette har tatt altfor lang tid. Når vi ser at det går mange år, må vi også reagere, så stort ansvar for miljøet føler jeg. Her må vi kort og godt følge nøyere med, sier hun til Dagbladet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media