Redaktører fikk sparken

Kinesisk avis trykket hyllest til ofrene for massakren på Den himmelske freds plass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere i dag skrev Dagbladet.no at den kinesiske avisen Chengdu Aftenblad trykket en ulovlig hyllest til ofrene for massakren på Den himmelske freds plass. Årsaken var i følge Reuters at den unge kvinnelige annonseansvarlige aldri hadde hørt om opptøyene 4. juni 1989.

I dag fikk tre av toppredaktørene i avisen sparken av de kinesiske myndighetene.

- Sjefredaktøren måtte ta med seg to av sine redaktører og gå, og grunnen var at de trykket den ulovlige annonsen på mandag, sier en kilde i avisen, som ønsker å være anonym, til AFP.

Oppsigelsene ble annonsert til de ansatte av det kinesiske Offentlighetsdepartementet tidligere i dag. Avisen holder til i Chengdu, hovedstaden i den sørvestlige Sichuan-provinsen.

Massakren forblir det mest tabubelagte temaet i Kina, hvor den offisielle linjen er at autoritetene slo ned på den «politiske uroen» for å sikre økonomisk og sosial stabilitet.

Chengdu Aftenblad ville ikke kommentere saken da AFP kontaktet dem tidligere i dag. 

Tidligere i dag skrev Dagbladet om den kinesiske journalisten Shi Tao som ble fengslet  med hjelp fra Yahoo. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer