LEDET SHOWET:Artisten Samsaya og sjefen over alle sjefer, Asgeir Borgemoen ble utfordret til å rappellere seg ned 40 meter langs siden av danskebåten "Crown of Scandinavia" i fjor. Stuntet ble gjort til inntekt for Rødneseaksjonen der pengene brukes på å forbedre barns hele over hele verden.  Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET
LEDET SHOWET:Artisten Samsaya og sjefen over alle sjefer, Asgeir Borgemoen ble utfordret til å rappellere seg ned 40 meter langs siden av danskebåten "Crown of Scandinavia" i fjor. Stuntet ble gjort til inntekt for Rødneseaksjonen der pengene brukes på å forbedre barns hele over hele verden. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADETVis mer

Redd Barna dropper Rødnesedagen

- Å kombinere bløtkakehumor og innsamling til viktige formål har nok ikke samme appell her.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dårlige resultater i fjor gjør at Redd Barna ikke arrangerer Rødnesedagen 2011 i Norge. I England satte Red Nose Day ny rekord i år da de samlet inn over 920 millioner kroner til trengende.

- Det stemmer at Redd Barna ikke skal gjennomføre i år. Resultatet for 2010 var dårligere enn forventet. Vi har derfor gått i tenkeboksen sammen med våre samarbeidspartnere for å finne en bedre løsning på hvordan vi eventuelt skal ta Rødnesedagen videre, sier markedssjef Tove Hauge i Redd Barna til NTB.

Etter at England siden 1985 har hatt stor suksess med Red Nose Day, lanserte Redd Barna kampanjen i Norge i 2009. Med slagordet «Gjør noe som fenger for penger» oppfordret de folk til å ta på seg rød nese og gjøre morsomme, tullete og tøysete ting i hele november.

Skuffende resultat Etter å ha fått inn 12 millioner kroner i 2009, fikk de bare inn 2- 3 millioner kroner i fjor. Det er skuffende i et land der folk vanligvis gir med glede til svært mange formål.

- Nordmenn er flinke til å gi, og de er flinke til å velge hvem de vil gi til, bekrefter Hauge.

Generalsekretær Birgitte Brekke i Frivillighet Norge tror ikke Norge er klare for å adoptere Rødnesedagen:

- Å kombinere bløtkakehumor og innsamling til viktige formål har nok ikke samme appell her. I Norge har vi en annen tilnærming, en tradisjon for dugnad, der alle stiller opp. Den årlige TV-aksjonen er et glimrende eksempel på det. Jeg tviler på at britene hadde klart å adoptere den, sier hun.

(NTB)