- Redd dette kan bli en ny Muhammed-strid

Religionsfilosof om de muslimske reaksjonene på pavens tale. I dag var det demonstrasjoner i Kairo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Talen som pave Benedikt XVI holdt tirsdag, hvor han siterte den bysantinske keiseren Manuel II Palaeologus, som på 1300-tallet skrev at alt Muhammed stod for, var «ondt og umenneskelig», har vakt sterke reaksjoner.

Ikke bare krever talsmenn for muslimske miljøer rundt om i verden at paven ber om unnskyldning. I dag stemte samtlige av de 342 medlemmene av den pakistanske nasjonalforsamlingen for en resolusjon som krever at paven trekker tilbake uttalelsene han kom med under universitetsforelesningen.

- Hendelsene etter 11.september har allerede skapt nok rifter mellom religioner, og det er en fare for at denne uttalelsen vil skape ytterligere konflikt, heter det i resolusjonen, skrevet av Fazal Karim i Den muslimske liga.

I Kairo samlet rundt 100 demonstranter seg i en protest mot Vatikanet utenfor al-Azhar-moskeen, melder CNN.

- Dette var et lærd stykke arbeid

De muslimske reaksjonene står ikke i forhold til det pave Benedikt XVI sa under talen på Regensburg-universitetet i Tyskland. Det mener religionsfilosof Jan Tomas Andfindsen ved universitetet i Uppsala.

Han frykter dette kan brygge opp til en ny religionsstrid av samme karakter som de danske Muhammed-karikaturene utløste.

- Jeg er redd dette kan bli en ny Muhammed-strid. Selvfølgelig håper jeg at reaksjonene dør ut, men jeg frykter at det vil feste seg en misoppfatning av hva paven sa, sier Anfindsen til Dagbladet.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

PROTESTER: Pavens tale som han holdt tirsdag har nå skapt reaksjoner over hele verden. Moulana Shah Ahmedullah Ashraf, rektor ved Nuria Islamia Islamic school i Bangladesh, snakket under en en protest mot pavens tale i hovedstaden Dhaka i dag. Foto: Reuters/Scanpix
PROTESTER: Pavens tale som han holdt tirsdag har nå skapt reaksjoner over hele verden. Moulana Shah Ahmedullah Ashraf, rektor ved Nuria Islamia Islamic school i Bangladesh, snakket under en en protest mot pavens tale i hovedstaden Dhaka i dag. Foto: Reuters/Scanpix Vis mer

Pavens uttalelse om at Muhammed brakte «ondskap og umenneskelige» ting til verden stammer ifølge paven fra keiser Manuel II Palaeologus eget referat av en langvarig meningsutveksling han førte med en lærd perser under beileiringen av Konstantinopel mellom 1392 og 1402.

Andfindsen mener hovedpoenget i pavens tale var å diskutere kristnes og muslimers forhold til fornuften. Kan mennesket bruke fornuften og stille seg kritisk overfor det de blir presentert?

- Denne talen var et lærd stykke arbeid og ment som en religionsfilosofisk dialog.

- Dette var ikke paven som tok stilling til Muhammeds budskap. Det paven mente var å knesette noen prinsipper for religiøs dialog, og han stilte spørsmål ved om fornuften har noe den skulle sagt.

Fornuft og religion

Et konkret eksempel er muslimenes åpenbaring som tilsier at «troen skal spres med sverd». Skal pavens filosofiske standpunkter følges, må mennesket bruke fornuften og tenke at «Gud kan ikke ha sagt dette. Gud er ikke slik», mener Andfindsen.

- Etter min mening er dette et klassisk og representativt skille mellom islam og kristendommen. I kristendommen er det en bredere tradisjon for å være kritisk mot åpenbaringen. I islam er det en oppfatning av at mennesket på ingen måte kan vurdere Guds fornuft. Derfor stiller man ikke spørsmål ved åpenbaringen.

Dette er hva paven sa om forholdet mellom fornuften og religionen under den omstridte talen:

- Redd dette kan bli en ny Muhammed-strid

«I den vestlige verden er det en utbredt oppfatning at fornuften og dens form for filosofi basert på den er universelt gyldig.» Likevel anser verdens religiøse kulturer denne ekslusjonen av det guddommelige fra en allmenn fornuft, som et angrep på de mest grunnleggende overbevisningene.

En fornuft som er døv for det guddommelige og som henviser religion til subkulturelle sfærer er ikke i stand til å inngå i en dialog mellom kulturer.»

Frykter al-Qaradawi

Religionsfilosof Andfindsen frykter nå at de voldsomme muslimske reaksjonene kommer av at sterke krefter trekker i trådene. Blant dem er den sentrale skikkelsen Yusuf al-Qaradawi.

- Det var al-Qaradawi som satte i gang Muhammed-striden, og nå er han i gang igjen, sier Andfindsen til Dagbladet.no.

I en tale tidligere denne uken siterte pave Benedikt XVI den bysantinske keiseren Manuel II Palaeologus, som på 1300-tallet skrev at alt Muhammed sto for, var «ondt og umenneskelig».

talen

<B>FORNUFT OG RELIGION:</B> I talen som høster storm snakket pave Benedict XVI om forholdet mellom fornuft og religion.
<B>MANNEN BAK MUHAMMED-STRIDEN:</B> Yusuf al-Qaradawi regnes som en svært sentral skikkelse. Samme mann var også svært delaktig i demonstrasjonene mot Muhammed-tegningene.
<B>DEMONSTRASJONER I EGYPT:</B> Rundt 100 personer deltok i dag i demontrasjoner mot Vatikanet, som ikke vil unnskylde pavens bemerkninger.