Reddet av ren flaks

En rekke heldige omstendigheter bidro til at brannen om bord på «Prinsesse Ragnhild» ikke ble en ny «Scandinavian Star»-ulykke. For dramaet kunne endt mye verre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Reportasje

I GØTEBORG: Hanne Denstad McBride, Ole Bjørnar Loe Welde, Truls Brekke (foto) og Tomm W. Christiansen (foto)

I OSLO: Thomas Ergo, Kristian Sarastuen, Dag Idar Tryggestad, Birgitte Fahlvik, Mina Gerhardsen, Marita Isaksen, Tore Gjerstad, Gunnar Hagen og Aleksander Nordahl (foto)

Brannen ble varslet klokka 02.13 natt til i går. Da den ble erklært slokt tre timer og et kvarter seinere, var alle de 1167 passasjerene på vei mot land. 535 passasjerer er norske, 432 av dem er tyske - mens 198 er fra andre land. Passasjerer og mannskap forteller at de kjente røyklukt i gangene da alarmen gikk. Noen ble hjulpet i livbåter. Andre ble reddet av helikoptre. Fartøy som befant seg i nærheten kom til unnsetning, og fraktet slitne feriegjester til Göteborg. Passasjerene ble evakuert i alt fra svenske fiskebåter til andre cruiseskip og lokale hurtigbåter.

Ekstremt heldig

Men det oppsto aldri panikk. Heldige omstendigheter gjorde evakueringen til en grei affære.

  • Brannen i MS «Prinsesse Ragnhild» startet i maskinrommet. Ifølge ekspertene det beste stedet når en brann først bryter ut om bord på en båt.

- Maskinrommet kan raskt evakueres. Det stenges av, og fylles med COæ-2å-gass som kveler brannen effektivt, forklarer Tore Planting som er en erfaren brannmann til sjøs.

- Starter brannen i en lugar, som på «Scandinavian Star», eller et annet sted i båten, har du en katastrofe.

  • Værgudene var definitivt på Color Lines side natt til i går. Sjøen var rolig.

- Maks flaks, sier Planting.

- Været spilte absolutt på lag med oss, sier branningeniør Lena Bergöen i redningstjenesten i Göteborg.

- Det er på langt nær sikkert at det ville ha gått like bra om det hadde vært høy sjø. Spesielt ville dette ha skapt vanskeligheter med evakueringen.

  • «Prinsesse Ragnhild»s plassering da brannen brøt ut var også ekstremt heldig.

Skipet var såvidt inne på svensk territorium, midt mellom Göteborg i Sverige og Skagen i Danmark. Flere andre skip var i umiddelbar nærhet, og kom skipet til unnsetning. - Brannen skjedde på et gunstig sted om den hadde utviklet seg til en alvorlig situasjon. Men den raske brannslokkingen hadde verken med avstander eller vær å gjøre. Ferja hadde god teknisk brannsikring, og utstyret ble brukt på riktig måte. Det er litt sannhet i uttrykket «lykken står den dyktige bi», konkluderer sikkerhetsdirektør Ragnar Knudsen i Sjøfartsdirektoratet.

Olje tok fyr?

Det ble spekulert rundt flere mulige brannårsaker i går ettermiddag. Planting støtter seg til én teori - at et drivstoffrør kan ha sprukket og lekket olje, og at denne oljen har tatt fyr.

I 1992 bygde Color Line om «Prinsesse Ragnhild» uten at motorkapasiteten ble økt. Ferja ble forlenget med 22 meter og fikk fire nye etasjer. Båtens vekt ble dermed økt med 1000 tonn, til 3800 tonn. Ferja måtte etter det bruke 90 prosent av motorkapasiteten, mens det vanlige er 70- 80 prosent av maksimal kapasitet. Både Ragnar Knudsen og Tore Planting avviser at dette kan være årsak til brannen.

- Båtmotorer sprenges ikke fordi de blir presset for hardt.