Reddet båtskatt

Den 92 år gamle kulturskatten «Erna Signe» var i ferd med å havne på utenlandske hender. Men nå er den praktfulle OL-båten sikret i norske fjorder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Eieren av «Erna Signe» hadde brukt flere millioner kroner på å redde OL-sølvbåten fra å ende opp som St. Hansbål. Men for to år siden ønsket han å selge en av Oslofjordens vakreste perler. Og dermed kom de utenlanske oppkjøperne på banen.

Da trebåtentusiasten og kystkulturinteresserte Bernt Rognlien, kjent TV2-lege og eier av Balderklinikken i Oslo, fikk høre om utflaggingen, ble han overtalt til å sørge for at «Erna Signe» forble norsk.

- Dette er absolutt ikke noe jeg har gjort for å skaffe meg en fin privat båt. Men fordi jeg er dypt og inderlig interessert i at den gamle kystkulturen skal bevares. Her er det mange som har gjort mye mer enn meg. Men jeg er selvsagt glad for å kunne få være med å bringe kystkulturen videre. Jeg føler at jeg har båten til låns, sier Bernt Rognlien.

Reddet vraket

Den nesten 22 meter lange båten var langt på vei mot totalt forfall da trebåtentusiasten Peter Ennals fra Oslo fikk vite om vraket på slutten av 90-tallet. Han overtalte Oslorederen Ole Schrøder til å kjøpe vrakgodset og til å koste på båten totalrenovering på i alt 25 000 arbeidstimer hos et av Europas beste trebåtverft «Walstedts båtverft» i Danmark. Restaureringen kostet i følge eksperter «mellom fem og ti millioner kroner.

- Målet var å få den på vannet og sørge for at unge seilere skulle lære å seile de gamle klassiske båtene. Vi ønsket å bygge opp et miljø rundt det som kalles for «meterbåter (de gamle båtene ble klassifisert i ulike meterklasser beregnet etter en matematisk formel), forteller Peter Ennals.

Lurte svenskene

Da flere norske 12-meter båter i fjor lagt ut for salg og slo flere norske entusiaster alarm fordi båtene var i ferd med å havne på utenlandske hender. Båten til Einar Nagel-Erichsen, «Vema III» bygget av Johan Anker var en av dem. Likeså «Erna Signe» som opprinnelig ble bygget i Sverige i 1912. Nå har Nagel-Erichsen valgt å beholde sin båt og trukket den fra markedet.

Mens Bernt Rognlien kom på banen i siste liten når det gjaldt «Erna Signe». En kontrakt var allerede signert med svenske kjøpere, men avtalen ble kansellert og båten havnet hos den kjente TV2-legen.

Nå tester han luksusbåten på sjøen.

- Det var Peter Ennals som lurte meg, smiler en fornøyd Rognlien, mens han jobber som baugmann under vårregattaen for de klassiske trebåter.

Rognline har i lang tid jobbet sterkt for å få blest omkring norsk trebåtmiljø og kystkultur. Men han mistrives sterkt med selv å stå i fokus.

- Det er kystkulturen som teller for meg. Jeg hadde egentlig mer enn nok med en annen mindre treseiler som jeg har. Men så ble jeg altså forelsket i «Erna Signe», og da var det gjort.

Hemmelig kjøpesum

Kjøpssummen holdes fortsatt hemmelig, men det legges ikke skjul på at Rognlien fikk båten langt rimeligere enn restaureringen kostet.

- Den forrige eieren var mest opptatt av å finne en verdig arvtager som kunne videreføre arbeidet med å la unge seilere få være med ombord, sier Peter Ennals, som da han var 16 år startet Klassisk Treseilerklubb, og har vært primus motor bak mange norske restaureringsprosjekt.

«Erna Signe» skal, i tillegg til å være opplæringsbåt for unge seilere dessuten leies ut til personer som ønsker en helt spesiell opplevelse på fjorden.

- Jeg tror ikke det dekker utgiftene, men jeg har ikke så store huller i lommene at jeg kan la båten gå helt uten inntekter, smiler Bernt Rognlien.

FARTSFYLT SEILAS: Med frisk bør fosser «Erna Signe» mot et fortsatt liv i Oslofjorden. TV 2-legen Bernt Rognlien sikret seg båtskatten, men rederen må selv være dekksgutt om bord.