Reddet i siste sekund

To redningsbåter sleper nå en gasstanker vekk fra land ved Fedje i Hordaland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Gasstankskipet «Marte» var på sin jomfrutur til Mongstad for å laste 3000 kubikk propan da alt gikk galt ved Fedje, nord for Bergen i Hordaland.

Gasstankeren er registrert i Italia. Det bekrefter det italienske skipsregisteret ovenfor Dagbladet.no.

Lastet med propan

- Båten er lastet med industrigassen propylen og var på vei til Antwerpen i Belgia.

Båten gikk fra Mongstad i sekstiden i morges med 600 tonn gass om bord, eller 3000 kubikk.

- Vi har sendt en taubåt for å assistere. Det er også sendt taubåt fra Sture, sier informasjonsleder Kåre Ness ved Statoil Mongstad til bt.no.

De første meldingene gikk ut på at skipet var uten motorkraft og at det ikke fikk ankerfeste på grunn av stort dyp.

Skipet drev mot land og var ventet å treffe kysten ved 10-tida.

Meter unna katastrofen

Klokka 09.52 fikk de to slepebåtene festet slep ombord i Marte, men situasjonen er ikke over for det. Likevel er den bedre enn utgangspunktet.

- Slepebåten drar nå skipet vekk fra land. Situasjonen synes å være under kontroll. Vi unngår den store katastrofen, sier lensmann Kjell Idar Vangberg i Austrheim og Fedje til bt.no

Været i området er veldig dårlig.

Stiv kuling

- Det er sør, sørvestlig stiv kuling i området og det blåse nærmest inn mot land. Det er ventet en minking i vinden, men ikke til noe mer enn liten kuling, sier vakthavende meteorolog Håkon Mjelstad ved Meteorologisk institutt til Dagbladet.no.

Takker Norge

- Vi vet ikke hvorfor motoren stanset, men skipet skal nå undersøkes for å finne årsaken til motorhavariet, sier talsmann Pat Adamson i selskapet V.Ships i London, som driver «Marte» for sine italienske eiere.

Han sier det kan skyldes problemer med tilgangen av drivstoff eller en annen mekanisk feil. Uansett, det er litt rart, ettersom skipet er helt nytt.

- Vi vil takke norske redningsmannskaper som reagerte så raskt da kapteinen meldte fra om problemene, sier Adamson.

Kapteinen er italiensk, mens mannskapet er fra Latvia.