TREKILER: Dykkerne fra Dykkerkompaniet i Ålesund fikk banket flere trekiler inn i den åpne sprekken i siden til MS «Nordlys». Det fikk vannet til å avta, slik at pumpene fikk tatt unna vannet. Foto: Dykkerkompaniet
TREKILER: Dykkerne fra Dykkerkompaniet i Ålesund fikk banket flere trekiler inn i den åpne sprekken i siden til MS «Nordlys». Det fikk vannet til å avta, slik at pumpene fikk tatt unna vannet. Foto: DykkerkompanietVis mer

Reddet MS «Nordlys» med smør og trekiler

Dramatiske timer for dykkerne som reddet hurtigruteskipet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ÅLESUND (Dagbladet): To av mannskapet omkom i den tragiske brannen om bord i hurtigruteskipet MS «Nordlys» sist torsdag. Men dramaet var ikke over.

Våket over «Nordlys» På kaia våket hundrevis av mennesker over det stolte skipet som krenget mot babord med over 21 grader. Resten av landet fulgte nettavisenes direktesendte bilder fra kaia.

Få visste om hvilket drama som utspilte seg i og under skipet for å redde det fra å tippe rundt.

Full av olje - Det ville blitt en forferdelig miljøkatastrofe i tillegg til et tapt skip. «Nordlys» var nemlig full av drivstoff, 500 tonn bunkersolje som kunne gått i sjøen om den gikk rundt, sier daglig leder i Dykkerkompaniet, Knut Ness, til Dagbladet.

Sammen med begningsselskapene Smith fra Nederland og Bukser & Berging fra Ålesund holdt de skipet flytende, og situasjonen ble stadig mer kritisk.

Ble oppringt Klokka 09.19 fikk sykehuset i Ålesund den første meldingen om det som etter hvert viste seg å bli starten på flere døgns drama på kaia i Ålesund.

To av mannskapet ble funnet omkommet, og nå begynte skipet å krenge.

- Vi fikk beskjed om å komme for å jobbe klokka 16.00. Da var det bare å få med seg utstyr og dra av gårde. Klokken 17.00 var vi på plass. Og takket være Ålesund brannvesen, som stilte med sin dykkercontainer kunne vi gå i sjøen klokka 19.00.

Feil «lekkasje» - Hvor mange var dere?

DYKKERHELTENE: - Hektisk, men spennende, kunne dykkerne fortelle til Dagbladet etter at hurtigruteskipet MS «Nordlys» var reddet. F.v. Håvard Søvik, Knut Ness, Andreas Sandvik og Joakim Gamlem. Foto: Fridgeir Walderhaug / Dagbladet
DYKKERHELTENE: - Hektisk, men spennende, kunne dykkerne fortelle til Dagbladet etter at hurtigruteskipet MS «Nordlys» var reddet. F.v. Håvard Søvik, Knut Ness, Andreas Sandvik og Joakim Gamlem. Foto: Fridgeir Walderhaug / Dagbladet Vis mer

- Vi var tre dykkere og to linemenn på land. Sjøforsvarets dykkere hadde da vært nede og jobbet, men de trakk seg ut da de fikk høre at vi var arbeidsdykkere. De hadde da lagt presenning over sjøvannsinntaket for avkjøling av motorene, ettersom de trodde lekkasjen var der.

- Men det var feil?

- Våre dykkere gikk ned og inspiserte området, og fant ut at det ikke var sug i presenningen, noe som indikerer at det ikke var lekkasje. På dette tidspunktet var alle fokusert på at det hadde vært en eksplosjon i motorrommet, forteller Ness, som satte sine mannskaper til å skifte ut presenningene med noe som var mer solid, og kule opp dette.

Fortsatt lekk - Men skipet tok fortsatt inn vann, i til dels store mengder?

- Ja. Dykkerne gjorde ledelsen for bergingen oppmerksomme på dette, men rundt klokken 01.00 natt til fredag sperret politiet av kaia fordi de fryktet at skipet ville tippe rundt og ta med seg deler av kaia.

- Fredag morgen klokken 07.00 fikk vi levert magnetmattene som ble rekvirert, og ønsket å gå ned igjen. Problemet var at våre dykkere fortsatt ikke så noe sug i presenningen. En av dykkerne mine ville da ta et sveip rundt båten for å se om det kunne være andre lekkasjer.

21,7 GRADER: Natt til fredag fikk MS «Nordlys» en krengegrad på 21,7 grader. Situasjonen var kritisk.
Foto: Fridgeir Walderhaug / Dagbladet
21,7 GRADER: Natt til fredag fikk MS «Nordlys» en krengegrad på 21,7 grader. Situasjonen var kritisk. Foto: Fridgeir Walderhaug / Dagbladet Vis mer

- Da fant han problemet?

Stabilisatorstaget - Ja, etter en stund kom han fram til stabilisatorstaget, som står ute med rundt 60 grader. Dette staget skal inn når skipet legger til kai og er bare ment for å stabilisere skipet når det er i fart og dårlig vær.

Nå så han at det sto ute, og at det var merker på staget etter et antatt tøft møte med kaia, slik at staget skar inn i skroget før det returnerte av lufttrykket.

Dette staget skal ligge i en kasse når det er trukket tilbake.

Hansken ble sugd inn - Hvor stor var denne riften?

- Vi målte den til å være 37 centimeter lang og 7,5 bred. For å sjekke om det var lekkasje, ville dykkeren teste innsuget med hansken sin. Den forsvant inn i skipet på et blunk, sier Ness, som raskt forsto at her måtte en handle raskt.

- Til nå hadde pumpene Smith hadde plassert holdt skipet flytende, men med økende krenging. Hadde det ikke vært for all bunkersen om bord, ville skipet trolig vært rundt allerede, med påfølgende naturkatastrofe.

ARR: Dykkerbildet viser stabilisatorstaget som har et arr etter møte med skipssiden. Foto: Dykkerkompaniet
ARR: Dykkerbildet viser stabilisatorstaget som har et arr etter møte med skipssiden. Foto: Dykkerkompaniet Vis mer

- Hva gjorde du da flenga var oppdaget?

Trekiler - Jeg dro med meg en av gutta og dro til en byggeplass for å kappe opp trevirke for å kile inn i sprekken. Da det var gjort, dro vi tilbake i full fart for å starte arbeidet.

- Og det hjalp?

- Ja. Etter hvert minsket lekkasjen. Og da trevirket fikk trukket til seg vann og svulmet opp, fortsatte lekkasjen å avta, men det var fortsatt ikke helt tett, men nok til at pumpene klarte å ta unna. På det tidspunktet var krengingen 21,7 grader. En og en halv time etter at kilene var på plass, begynte «Nordlys» å rette seg sakte opp.

- Dere hadde reddet skipet?

- Ja, vi hadde nok det, sammen med dem som jobbet på innsiden med pumpene. I tilfelle andre lekkasjer tettet vi så sjøvannsinntakene med magnetmattene.

Margarin - På det tidspunktet ble det kjent at skipet skulle slepes til verftet, men det var ennå ikke godkjent for slep. Hva skjedde så?

ARR: Dykkerbildet viser stabilisatorstaget som har et arr etter møte med skipssiden. Foto: Dykkerkompaniet
ARR: Dykkerbildet viser stabilisatorstaget som har et arr etter møte med skipssiden. Foto: Dykkerkompaniet Vis mer

- Trekilene er en nødløsning. For å slepe må det være tettere. Dette måtte vi nå finne ut av, slik at Smith kunne legge betong på innsiden. Men for å få til det måtte det være tett.

- Vi fant ikke «Jotti», en pasta som brukes til å tette slike skader, men som mangeårig dykker visste jeg at margarin kunne være tingen. Hollenderne i Smith hadde aldri hørt om det og dro på smilebåndet, men to kilo Melange margarin ble bestilt. Dykkerne satte i gang med å fylle sprekken med smøret, og etter kort tid ropte de fra innsiden at vannet avtok. Etter kort tid var det helt tett.

- Spennende - Når dere nå ser tilbake på disse timene og døgnene - hva føler dere da?

- At dette var svært hektisk, men også veldig spennende, sier dykker Joakim Gamlem, som var med på redningsaksjonen.

-Jeg vil også påpeke at vi her i byen har et fantastisk brannvesen som sto på alt de maktet, også for å gi oss den hjelp vi trengte, sier Knut Ness, som gjerne vil at alle som var med i aksjonen, samles.

- Det er viktig at vi utveksler erfaringer. Derfor ville det vært flott å få til et evalueringsmøte hvor alle parter som deltok, blir med.

SNEKKERARBEID: Dykkerne har utført et godt stykke «snekkerarbeid» og fått hurtigruteskipet nesten tett. Foto: Dykkerkompaniet
SNEKKERARBEID: Dykkerne har utført et godt stykke «snekkerarbeid» og fått hurtigruteskipet nesten tett. Foto: Dykkerkompaniet Vis mer

- For dette kan skje igjen?

- Ja. Og det får alvorlige konsekvenser om det går galt. Hva hadde skjedd om det skjedde i Geiranger eller andre avsidesliggende steder? sier han.

ARBEID UTFØRT: Dykkerne fra Dykkerkompaniet er ferdig med jobben og er rimelig slitne. Bak er det dykker Håvard Søvik som assisterer kollega Joakim Gamlem. Daglig leder Knut Ness til høyre. Foto: Dykkerkompaniet
ARBEID UTFØRT: Dykkerne fra Dykkerkompaniet er ferdig med jobben og er rimelig slitne. Bak er det dykker Håvard Søvik som assisterer kollega Joakim Gamlem. Daglig leder Knut Ness til høyre. Foto: Dykkerkompaniet Vis mer
IKKE TIL Å TRO: Redningsleder Paul Deijl fra det nederlandske redningsselskapet Smith trodde først ikke på dykker Håvard Søvik da han fortalte at Melange margarin ville gjøre skipet tett. Foto: Dykkerkompaniet
IKKE TIL Å TRO: Redningsleder Paul Deijl fra det nederlandske redningsselskapet Smith trodde først ikke på dykker Håvard Søvik da han fortalte at Melange margarin ville gjøre skipet tett. Foto: Dykkerkompaniet Vis mer