Rederi nekter å etterkomme pålegg fra SFT

Oslo: Rederiet Nomadic Shipping, som eier det havarerte fryseskipet «Green Ålesund», nekter å iverksette tiltak som skal hindre ytterligere forurensning. Nå tar Statens Forurensningstilsyn skjeen i egen hånd, og sender regningen til rederiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les brevet fra SFT her

Se SFTs bilder fra ulykkesstedet

Statens Forurensningstilsyn (SFT) vil ha oljen pumpet ut så raskt som mulig og er svært misfornøyd med rederiets beslutning om ikke straks å starte nød-lossing.

Rederiet har ifølge SFT et klart ansvar etter forurensningsloven. Det er rundt 400 tonn olje igjen om bord i det havarerte skipet.

Rederiets strategi er øyensynlig å kjøre statens erstatningskrav gjennom rettsapparatet, med håp om at det skal bli en avkorting i erstatningsbeløpet.

I strid med loven

I en pressemelding fra Green Management, som driver «Green Ålesund», og Assuranceforeningen Skuld heter det at SFTs framgangsmåte er i strid med grunnleggende prinsipper i norsk og internasjonal rett. Det heter videre at rederiet, i henhold til Sjølovens kapittel 9, har rett til å begrense sitt økonomiske ansvar overfor tredjepart, i dette tilfellet lokale myndigheter.

Green Management og Skuld oppfordrer i stedet SFT til å iverksette de nødvendige tiltak. De tilbyr å stille sine apparater til disposisjon og lover å yte SFT all mulig praktisk bistand

- Vi er bekymret for skipet som ligger der og vipper. Hvis det sklir av den hyllen det ligger på, er faren stor for ytterligere oljesøl, sier informasjonsansvarlig Elisabeth Øvring i SFT til NTB.

SFT mener at det er nødvendig å handle raskt, ettersom været kan endre seg. Sterkere vind og strømmer kan vippe skipet ut av den relativt stabile posisjonen det har i dag.

Det haster

Derfor vil ikke SFT vente lenger. Allerede mandag kveld skulle det bestemmes hvilket selskap som får oppdraget med å tømme skipet for resten av oljen. Dette er imidlertid en stor og tung operasjon som ikke er gjort på en dag.

Tirsdag vil selskapet starte forundersøkelser for å sette opp en risikoanalyse. Selve pumpearbeidet kan derfor tidligst starte onsdag. Men når det først kommer i gang, vil det trolig pågå døgnet rundt. Det blir en kamp med tiden og mot været, som skal holde seg rolig noen dager framover, i det minste fram til torsdag.

Øvring kan ikke si hvor mye sluttregningen for opprydding og eventuell fjerning av vraket vil komme på. Opprenskningsarbeidet så langt har kostet 2 millioner kroner, en sum som øker med 800.000 kroner for hver dag som går.

(NTB-Per Christensen)