INFERNO:  I alt 159 mennesker omkom i «Scandinavian Star»-brannkatastrofen  i Skagerrak mellom  Oslo og Frederikshavn natt til 7. april 1990. På dette bildet brenner det kraftig om bord, ved kaia i Lysekil i Sverige halvannet døgn etter at brannen startet. Arkivfoto: Tor Arne Dalsnes / Scanpix
INFERNO: I alt 159 mennesker omkom i «Scandinavian Star»-brannkatastrofen i Skagerrak mellom Oslo og Frederikshavn natt til 7. april 1990. På dette bildet brenner det kraftig om bord, ved kaia i Lysekil i Sverige halvannet døgn etter at brannen startet. Arkivfoto: Tor Arne Dalsnes / ScanpixVis mer

- Rederiene slipper unna ansvaret

Jan Harsem fikk grufulle minner tilbake med «Nordlys»-brannen. Han mistet kona på «Scandinavian Star».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Brannen om bord i hurtigruteskipet MS «Nordlys» er den verste skipsbrannen i norske farvann siden «Scandinavian Star»- katastrofen natt til 7. april 1990.

I alt 159 mennesker mistet livet i internasjonalt farvann i Skagerrak da bil- og passasjerferja var underveis fra Oslo til Fredrikshavn. 136 av ofrene var norske statsborgere.

- Det var noen gamle minner som kom tett på igjen da jeg fulgte hurtigrutebrannen utover dagen. Vi vet for lite om hva som har skjedd om bord i «Nordlys», men fersk politi-, påtale,- og rettspraksis viser at norske myndigheter og instanser ikke har tatt inn over seg rederienes ansvar i henhold til den nye Sjøsikkerhetsloven som Stortinget vedtok så seint som i 2007, sier Jan Harsem til Dagbladet.

Kona omkom Asker-mannen var 29 år da han og hans gravide kone var om bord på «Scandinavian Star» katastrofenatta for mer enn 21 år siden.

Begge var i lugaren. Harsems kone mistet livet.

Hun var blant de 125 som sannsynligvis døde av kullosforgiftning og i tillegg ble obdusert med høyt innhold av blåsyre - trolig på grunn av brann i farlige materialer.

Siden har Harsem vært sentral i støttegruppa for «Scandinavian Star»-etterlatte og nå i den ideelle Stftelsen Skagerrak, som jobber med sikkerhetsspørsmål til sjøs.

Respekt for sjøfolk Harsem understreker at han og stiftelsen ikke har noen anklager mot rederiet Hurtigruten ASA. Og han har dyp respekt for sjøfolk etter det han selv opplevde på «Scandinavian Star» og med sjøsikkerhetsarbeid gjennom mange år.

Men Stiftelsen Skagerrak har etterlyst påtale- og domstolenes holdning til rederiens ansvar.

Det skjedde blant annet i et brev 25. mai i fjor til statsadvokatene i Vestfold og Telemark etter den første dommen i saken mot det kinesiske oljesølskipet «Full City» utenfor Langesund.

 KRENGER KRAFTIG:  Brannen er slokket, men MS «Nordlys» har farlig slagside ved kai i Ålesund seint torsdag kveld. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
KRENGER KRAFTIG: Brannen er slokket, men MS «Nordlys» har farlig slagside ved kai i Ålesund seint torsdag kveld. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix Vis mer

Dette brevet er ennå ikke besvart.

- På tross av at rederienes ansvar for en rekke sikkerhetspunkter er poengtert i den nye sjøsikkerhetslovens paragraf 4, var rederiet til «Full City» bare nevnt i en bisetning i en første. Kapteinen og ett av mannskapsmedlemmene ble dømt. Etter ankesaken står bare kapteinen igjen med straffansvar. Derfor spør vi om norsk lov er ignorert, men har ikke fått noe svar, påpeker Harsem.

34 punkter Hvem som egentlig hadde drifts- og eieransvaret for katastrofeferja «Scandinavian Star», var et mangeårig vandrespørsmål i skandinaviske  rettsinstanser etter ulykken i 1991.

En ulykkeskommisjon sammensatt med representanter fra de skandinaviske landene, kom med en forbedringsplan på 34 punkter etter «Scandinavian Star»-ulykken.

En rekke av disse punktene ble implementert i internasjonal lovgivning til sjøs. Før den såkalte ISM-koden ble oppgradert, hadde internasjonale skipsfartsmyndigheter også erfaringene med «Estonia»-katastrofen.

852 mennesker omkom av de 989 om bord da ferja gikk ned natt til 28. september 1994 under overfarten mellom Tallin og Stockholm.

 ETTERLYSER ANSVAR:  Leder for støttegruppen for overlevende etter "Scandinavian Star"-ulykken, Jan Harsem, under 20 års-minnemarkeringen ved Akershus Festning i april i år. Nå etterlyser han igjen påtalemyndigjetenes og domstolenes respekt for Stortingets lovgivning om rederienes ansvar ved skipsulykker.
Arkivfoto: Jarl Rehn-Erichsen, Scanpix.
ETTERLYSER ANSVAR: Leder for støttegruppen for overlevende etter "Scandinavian Star"-ulykken, Jan Harsem, under 20 års-minnemarkeringen ved Akershus Festning i april i år. Nå etterlyser han igjen påtalemyndigjetenes og domstolenes respekt for Stortingets lovgivning om rederienes ansvar ved skipsulykker. Arkivfoto: Jarl Rehn-Erichsen, Scanpix. Vis mer