Rederiet møter SFT onsdag

Haugesund: Representanter for «Green Ålesund»s eiere skal diskutere oppryddingen etter havariet med Statens forurensningstilsyn, SFT, onsdag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi ønsker å diskutere dette i ro og mak. Meningsforskjellene er mindre enn det har sett ut til i mediene de siste døgnene, sier informasjonsdirektør i forsikringsselskapet Skuld, Arild Wegener, til NTB. Han opplyser at rederiet og forsikringsselskapet ønsket et slikt møte allerede mandag, men at det ikke lot seg gjøre.

- SFT var svært skarpe i sine uttalelser, noe vi er svært lite glade for, sier Wegener.

Norsk lov

Eierne av «Green Ålesund» opplyser at de vil betale i overkant av 13 millioner kroner for oppryddingen etter havariet. Wegener påpeker at rederiet bare har et begrenset ansvar ifølge norsk lov, og at dette er bakgrunnen for at rederiet vil betale vel 13 millioner til oppryddingen.

Dersom arbeidet overskrider dette beløpet, må det finnes andre kilder for finansieringen, mener Wegener. Beløpet skal dekke alle kostnader, både opprenskningen etter oljesølet, en eventuell tømming av tungoljen om bord og arbeidet med å fjerne det havarerte skroget.

Det beste er vel om skroget forsvinner ned i dypet, mener Wegener. «Green Ålesund» ligger på en fjellrabb i sjøen. Fra fjellet er det 193 meter ned til havbunnen.

SFTs ansvar

Det er de lokale havnemyndighetene ved havnedirektør Odd Einar Mæland som skal ta den endelige avgjørelsen om hva som skal skje med det havarerte skipet. Wegener opplyser at rederiet selvfølgelig skal rette seg etter havnedirektørens avgjørelse. På samme måte mener Wegener at SFT må ha ansvaret for alt som dreier seg om olje og miljøfare.

Det er naturlig at SFT er koordinator for et slikt arbeid. Men vi står selvfølgelig til disposisjon med det vi har av kunnskaper, sier informasjonsdirektøren. Kostnadene med både oljeopprenskning og fjerning av båt skal rederiet være med å betale, med opp til 13 millioner kroner.

(NTB- Bodil K. Sandvik)