MARERITT: Ingen av passasjerene ante hva som ventet da de gikk ombord på cruiseskipet Norwegian Sun. Video: Panama Canal Sun / Facebook Vis mer

Marerittseilasen

Rederiet snur etter marerittcruise. Sinte passasjerer er ikke fornøyd

Tilbyr gratis luksuscruise til skuffede og syke passasjerer.

(Dagbladet): Det to uker lange luksuscruiset ble til et mareritt for passasjerene om bord på Norwegian Sun. For flere ble en livslang drøm knust til pinneved da de reisende oppdaget at store deler av skipet var gjort om til en byggeplass. I etterkant har passasjerene organisert seg på en felles Facebook-gruppe der de har delt video, bilder og beskrivelser av opplevelsen.

- Restauranter var stengt, løpebanen på dekk seks var ikke tilgjengelig. Da jeg forsøkte å spise lunsj på dekk, startet arbeid med et trykkluftbor rett over oss. Lyden var forferdelig. Lukten av kjemikalier og maling var over alt. Mat og drikke ble servert i en sky av støv fra sandblåsing, sier Mary Ann Rutter Lapeze til Dagbladet.

Det er rederiet Norwegian Cruise Line som eier det aktuelle skipet. I et forsøk på bøte på skaden, ble passasjerene tilbudt å kjøpe et nytt cruise.

Press

- Som en kompensasjon for dette, vil vi gi dem som er berørt 25 prosent rabatt på deres neste cruise med oss, og rabatten kan benyttes til utgangen av mars 2019, uttalte selskapet i en pressemelding.

PROBLEMER: Flere av passasjerene ble plaget av støv fra byggearbeidene. Foto: Jenny Jenn/Panama Canal Sun
PROBLEMER: Flere av passasjerene ble plaget av støv fra byggearbeidene. Foto: Jenny Jenn/Panama Canal Sun Vis mer

Dette skapte kraftige reaksjoner blant de misfornøyde passasjerene og ble nærmest oppfattet som en fornærmelse.

Det store engasjementet har ført til medieoppslag over hele verden og nå har Norwegian Cruise Line kommet med et nytt tilbud. Et nytt, gratis cruise.

Artikkelen fortsetter under annonsen

STENGT: Store områder om bord på skipet var sperret for passasjerene under seilasen som gikk fra Miami til Los Angeles via Panamakanalen. Skipet Norwegian Sun la ut fra havna i Florida 15. mars. Foto: Panama Canal Sun
STENGT: Store områder om bord på skipet var sperret for passasjerene under seilasen som gikk fra Miami til Los Angeles via Panamakanalen. Skipet Norwegian Sun la ut fra havna i Florida 15. mars. Foto: Panama Canal Sun Vis mer

Denne nyheten mottas med blandede følelser på Facebook-gruppa. Dan Lang er en av passasjerene som dro til sjøs med luksusskipet og er blant initiativtagerne til gruppa på Facebook.

SYKT CRUISE: Hundrevis av passasjerer på et av verdens største cruise-skip ble rammet av omganssyke. Video: PLG / CNN Vis mer

- Jeg tror tilbudet er bra for noen, men ikke for alle. Jeg bor nær en anløpshavn, men andre har reist fra Australia, Kina og India. De ønsker å få refundert flybilletter og alle utgiftene de hadde. Personlig kommer jeg til å takke ja til tilbudet, sier Dan Lang.

Bekymret

Mae-Claire Locke, som også reiste på ferie på byggeplassen, sier til avisen Times Colonist at folk har brukt tusenvis av dollar ut over cruisebiletten og at det er viktig at alle blir hørt i saken.

- Jeg ville foretrukket å få pengene tilbake framfor å sette meg selv i den samme situasjonen en gang til, sier Mae-Claire Locke.

BYGGEPLASS: Arbeidet med å pusse opp skipet foregikk fra tidlig morgen til seint på kveld. Foto: Panama Canal Sun
BYGGEPLASS: Arbeidet med å pusse opp skipet foregikk fra tidlig morgen til seint på kveld. Foto: Panama Canal Sun Vis mer

- Jeg er fornøyd med at selskapet forsøker å komme oss i møte, sier Locke, som er bekymret for at barna hennes kan ha blitt utsatt for helseskadelige kjemikalier under det som skulle vært et luksuscruise. Hun vil ha svar fra selskapet på hvilke stoffer de kan ha pustet inn.

På Facebook-gruppa, Panama Canal Sun, opplyser flere av de skuffede passasjerene at de har vært plaget med pusteproblemer, diaré, oppkast og utslett. Mange har i ettertid oppsøkt lege og fått behandling.

- Noen av passasjerene er nok ikke fornøyd med det nye tilbudet fordi de har hatt utgifter til lege, sier Lang til Dagbladet.

Dagbladet har vært i kontakt med rederiets PR-person, Veronika Bahnmann, som sendte denne pressemeldingen:

«Reiseopplevelsen, sikkerhet og fornøyde kunder er det viktigste for oss i Norwegian Cruise Line. Nylig gjennomgikk Norwegian Sun en oppgradering som en del av vår kontinuerlige prosess for å sikre at alle flåtens skip leverer kvalitetsopplevelser til våre passasjerer. Selv om vi gjorde vårt beste for å minimere forstyrrelsene for våre gjester anerkjenner vi at vi ikke møtte våre gjestenes forventninger under et nylig seilas. Dette beklager vi på det sterkeste. Norwegian Cruise Line inviterer gjestene fra Norwegian Sun-cruiset som startet 16. mars tilbake for å oppleve alt Norwegian har å tilby. Vi tilbyr 100 prosent av cruiset betalt og denne kreditten kan brukes fra nå og fram til 31. mars i 2023. Vi innser at denne gesten ikke fullt ut kan erstatte opplevelsen fra den tidligere turen, men vi håper få muligheten til å ønske alle passasjerene velkommen tilbake om bord.»

Norwegian Sun ble lagt i tørrdokk for reparasjoner etter endt seilas.

BYGGEPLASS: Passasjerene om bord på luksusskipet Norwegian Sun gjorde sitt beste for å hygge seg. Det viste seg å være umulig for mange. Foto: Margaret Thewall/Panama Canal Sun
BYGGEPLASS: Passasjerene om bord på luksusskipet Norwegian Sun gjorde sitt beste for å hygge seg. Det viste seg å være umulig for mange. Foto: Margaret Thewall/Panama Canal Sun Vis mer