Redningsarbeidet kritiseres

GEIRANGER (NTB): Bygdefolket i Geiranger kritiserer redningsarbeidet i forbindelse med gårsdagens flyulykke, hvor fire tyske turister omkom. Årsaken er at øverstkommanderende på offshoreskipet «Pacific Blade» ikke skal ha gjort forsøk på å snu det havarerte flyet straks.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Offshoreskipet var helt nytt og ble overlevert fra Ulstein verft i går. Skipet lå i Geiranger noen meter fra havaristedet i forbindelse med overleveringsseremonien. Kritikere blant bygdefolk hevder at skipet trolig på en enkel måte kunne ha snudd det havarerte flyet ved å feste en krok i den ene flottøren.

Skipets øverstkommanderende ville ikke gjøre dette. Hans begrunnelse var at flottøren på flyet kunne bli revet av slik at flyet gikk til bunns.

I ettertid vil ingen ved Stranda lensmannskontor overfor NTB kritisere skipperens avgjørelse. Det blir blant annet pekt på at skipet var helt nytt, og at mannskapet muligens ikke var vant til å håndtere løfteutstyret om bord.

Cessna-flyet som havarerte under landing like før klokken 17 i går tilhørte Firdafly i Sogn og Fjordane. Flygeren ble berget ut i live, mens fire tyske turister omkom.

Heist på land

Flyet ble i dag ettermiddag heist på land av brønnbåten «Havørn» av Ålesund, og to mann fra Flyhavarikommisjonen undersøkte flyet. Det hadde synlige skader i fronten og på vingene.

Firdafly innstilte i dag all taxiflyging i Geiranger. Et spørsmål som nå vil bli reist er om det er forsvarlig å drive slik flyging med turister med landing i den trange fjorden.

Disse omkom:

Dr. Peter Möller (født 1937) og Doris Möller (født 1942) begge er fra Wuppertal i Tyskland

Karl Peter Myller (født 1944) og Sybille Myller (født 1947) fra Leichlingen i Tyskland.

De pårørerende er varlset av Utenriksdepartementet. Politiet vet foreløpig ikke om de omkomne med samme navn var ektepar eller søsken.