MÅ VENTE PÅ HJELPEN:L Grafittien på gata i Detroit er ikke til å misforstå. En tredjedel av menneskene i byen lever i fattigdom, arbeidslivet er svært avhengig av de tre store selskapene i bilindustrien; General Motors, Ford og Chrysler, og mange frykter nå for jobbene sine. Foto: Spencer Platt/Scanpix
MÅ VENTE PÅ HJELPEN:L Grafittien på gata i Detroit er ikke til å misforstå. En tredjedel av menneskene i byen lever i fattigdom, arbeidslivet er svært avhengig av de tre store selskapene i bilindustrien; General Motors, Ford og Chrysler, og mange frykter nå for jobbene sine. Foto: Spencer Platt/ScanpixVis mer

Redningsplanen utsatt

Bilindustrien i USA har en frist på to uker til å legge fram en troverdig plan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Demokratene satte torsdag til side en kompromissplan for bilindustrien og ga de tre store produsentene en frist på to uker til å legge fram en troverdig plan for framtiden.

Tidligere på dagen hadde en gruppe republikanske og demokratiske senatorer utarbeidet en kortsiktig redningsplan for den konkurstruede bilindustrien basert på en omgjøring av vilkårene til en tidligere bevilgning fra energidepartementet.

Må lage konkret plan

Republikaneren Kit Bond fra Missouri og demokraten Carl Levin fra bilstaten Michigan utarbeidet kompromisset etter at det ble klart at demokratene ikke ville få gjennom en plan om å gi bilindustrien et nødlån på 25 milliarder dollar fra redningspakken som Kongressen tidligere i høst bevilget for finansnæringen.

Da det ble klart at kompromisset heller ikke ville få flertall, ga de demokratiske lederne bilindustrien frist til 2. desember for å legge fram en konkret plan for restrukturering som beviser at bilindustrien har en framtid.

Nyheten om at alle redningsplaner er avvist, sendte New York-børsen ned til sitt laveste nivå på mange år. General Motors-aksjen er nå verdt rundt 2 dollar.

- Vis oss en plan

- Før de viser oss planen, kan ikke vi vise dem pengene, sa presidenten for Representantenes hus, Nancy Pelosi, på en pressekonferanse i Kongressen.

Pelosi og flertallslederen i Senatet, Harry Reid, sa at den avtroppende kongressen kan møtes igjen en siste gang i begynnelsen av desember for å vurdere en ny redningsplan på basis av bilindustriens innspill.

Reid, sa det var en trist realitet at det ikke er støtte i Kongressen for en redningsplan til tross for kompromisset som ble utarbeidet av senatorer fra delstater der millioner av familier er avhengige av bilindustrien.

Han sa at sjefene for de tre store, General Motors, Ford og Chrysler, ikke hadde overbevist senatorene om at en redningspakke nå ville bli den siste de kom til Senatet for å be om.

Dårlig signal

Han sa også at det ikke var noe godt signal til senatorene og de amerikanske skattebetalerne at de tre sjefene hadde kommet reisende til Washington i hver sin luksuriøse business-jet for å trygle om penger.

Alle tre var blitt svar skyldig da de under en høring onsdag ble bedt om å rekke opp hendene om de hadde kommet til Washington med rutefly.

Sjefene hevdet at problemene de nå har, ikke er deres skyld, men oppsto på grunn av sviktende etterspørsel som følge av finanskrisen.

Men dette overbeviste ikke skeptiske demokrater og republikanere som mener at bilindustrien er kommet bakpå fordi den i årevis har unnlatt å utvikle energieffektive biler og har insistert på å produsere bensintørste SUV-er som ingen lenger vil ha på grunn av høye bensinpriser.

I høringer i begge kamre i Kongressen denne uka har de tre sjefene gjort det klart at konsernene kan gå konkurs i løpet av måneder om de ikke får hjelp. Særlig General Motors ligger dårlig an og kan gå over ende før nyttår.

Katastrofalt

Mange senatorer fra begge partier er fullt klar over at det vil være katastrofalt for Michigan og omliggende stater, og kanskje for hele den amerikanske økonomien, om bilindustrien forsvinner. Så mange som 2,5 millioner mennesker kunne miste jobben om bare en av de tre store ble borte.

Republikaneren George Voinovich fra Ohio sier at USA vil gå inn i dyp resesjon, og kanskje rett og slett over stupet, om ikke bilindustrien blir reddet.

Det hvite hus ba torsdag igjen Kongressen om å redde bilindustrien, men har selv vært absolutt imot å ta av redningspakken på 700 milliarder dollar.

De fleste demokratene har på sin side vært helt uvillig til å bruke bevilgningen på 25 milliarder dollar tidligere i høst som skulle gå til å utvikle energieffektive biler, til å redde bilprodusentene ut av problemene sine, og avviste derfor kompromisset til Levin og Bond.

(NTB)


KREVER SVAR FRA BILINDUSTRIEN: Nancy Pelosi (demokratene) snakket til pressen om redningsplanen for bilindustrien i natt norsk tid. Rundt henne står demokratiske representanter i Kongressen; Steny Hoyer (t.v.), Barney Franks, James E. Clyburn, Charles Schumer, Christopher Dodd og Harry Reid. Foto: Mark Wilson/Scanpix/AFP
KREVER SVAR FRA BILINDUSTRIEN: Nancy Pelosi (demokratene) snakket til pressen om redningsplanen for bilindustrien i natt norsk tid. Rundt henne står demokratiske representanter i Kongressen; Steny Hoyer (t.v.), Barney Franks, James E. Clyburn, Charles Schumer, Christopher Dodd og Harry Reid. Foto: Mark Wilson/Scanpix/AFP Vis mer