SAS-streiken:

- Redusert til et referanse-nummer

Storfamilien fra Stavanger skulle egentlig reise hjem fra Split mandag, men så ble flyet kansellert. De sier de ikke aner hva de skal gjøre, og ikke får tak i SAS.

VIL HJEM: Famiien fra Stavanger fikk kansellert SAS-turen hjem fra Split. I reisefølget er det både barn og en gravid kvinne, og familien sier de ikke vet hva de skal gjøre. Foto: Privat
VIL HJEM: Famiien fra Stavanger fikk kansellert SAS-turen hjem fra Split. I reisefølget er det både barn og en gravid kvinne, og familien sier de ikke vet hva de skal gjøre. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Vi er en familie på ni personer, og det er mange av oss som lurer på hva som skjer. Vi vet ikke hva vi skal gjøre, sier Ivar Eide (60) til Dagbladet.

Det var i søndag morgen at storfamilien fikk beskjed om at SAS-flyet deres fra Split til Sola var kansellert, som følge av pilotstreiken i SAS.

RAMMET: Ivar Eide feiret 60-årsdagen sin i Split. Nå er reisen hjem kansellert. Foto: Privat
RAMMET: Ivar Eide feiret 60-årsdagen sin i Split. Nå er reisen hjem kansellert. Foto: Privat Vis mer

Ettersom flere i reisefølget, som består av sju voksne og to barn, har viktige avtaler denne uka, er det svært ubeleilig for flere av dem å ikke komme hjem som planlagt.

- Flere av oss har viktige avtaler i uka som kommer. Dattera mi, som er gravid i 8. måned, skal for eksempel hjem til en svangerskapskontroll. Kona mi har en legetime som hun har ventet lenge på, og flere andre må hjem til jobb, utdyper han.

- Ekstrem kø

Da de fikk beskjed om at flyet var kansellert, forsøkte de å kontakte SAS for å få informasjon om hvordan de skulle håndtere situasjonen.

- Vi har forsøkt å nå SAS i timevis, sier Eide til Dagbladet søndag ettermiddag.

- Vi har sittet tre timer i en chat-kø. Vi sto på plass 230 i køen, men da vi hadde kommet til plass 130, ble vi kastet ut. Tjenesten sviktet, hevder han videre.

Mangelen på informasjon beskriver han som frustrerende.

- Vi skulle ønske at SAS kom på banen, slik at vi kan få en klarhet i om de faktisk vil hjelpe oss, eller om vi må prøve å finne en alternativ hjemreise på egen hånd, sier han.

Han sier at de heller ikke kommer gjennom på det spesialnummeret SAS har sendt til reisende som ikke kommer seg hjem.

- Opplevelsen nå er at vi bare er et referansenummer i en ekstremt lang kø, sier Eide.

BLIR MINDRE: Flyanalytiker i Winair tror dette blir konsekvensene dersom SAS kommer seg gjennom konkursbeskyttelsen. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

- Krevende

Familien hadde håpet på at SAS ville fly ned for å hente dem, men dette håpet ble knust da det tidligere søndag ble kjent at SAS Pilot Group sier de ser seg nødt til å avslutte dispensasjon for charterflyginger etter siste flyging søndag 10. juli.

- Hva gjør dere nå, da?

- Vi vet ikke. Vi må sjekke ut fra huset vi bor i, mandag morgen klokka 10, så da må vi finne et nytt sted å bo. Vi kan dele oss opp i grupper i en hjemreise, vi kan fikse det, men prisene er heftige. Å fly alle sammen hjem ligger nå på 70 000 kroner en vei, hevder han.

I tillegg innebærer en slik hjemreise opptil flere mellomlandinger, sier han.

- Det er krevende både for barna og min gravide datter å fly rundt i Europa med to - tre ulike mellomlandinger, sier han.

- Håpløst

Han sier hensikten med å stå fram i avisa «ikke er et forsøk på å grine», men derimot sette fokus på et problem han tviler på at familien står alene om å befinne seg i akkurat nå.

- Det er sikkert mange som er i samme situasjon, og det føles helt håpløst når det ikke er mulig å få tak i SAS, eller få noe informasjon fra dem. Det er nok mange som er urolige og frustrerte.

Han fortsetter:

- SAS burde tatt tak i dette. Det er de som er i førersetet, og jeg har respekt for en streik, men nå tror jeg den rammer mye, sier Eide.

SAS-STREIK: Hotellkonge Petter Stordalen sier han synes det er ufattelig leit at ting har blitt som de har blitt i SAS. Video: Expressen. Reporter: Daniel Ingmo Vis mer

SAS: - Vil hjelpe

Pressesjef Tonje Sund i SAS forteller Dagbladet søndag kveld at en kundeservicegruppe vil kontakte Stavanger-familien i Split samme kveld.

- De vil ta kontakt med familien, og vil hjelpe dem med alt som finnes, sier Sund.

Hun bekrefter videre at det er lange ventetider hos kundeservice nå.

- Streiken berører mellom 250 og 300 avganger, og over 30 000 passasjerer hver dag, så det er svært mange som vil komme i kontakt med oss. De som jobber med kundeservice-support står på knallhardt for å hjelpe så godt de kan, sier Sund.

- Stavanger-familien er neppe de eneste som opplever å være i en vanskelig situasjon i utlandet nå, etter å ha fått kansellert billettene sine. Hva vil du si til dem?

- Dette treffer passasjerene svært hardt, og for hver dag som går nå, blir konsekvensene større. Det er klart at mange av ulike grunner har behov for å komme seg enten hjem eller til ulike møter, og jeg har full forståelse for at mange føler på usikkerhet og frustrasjon, svarer Sund.

- Vi håper på en snarlig løsning. SAS ønsker å forhandle, legger hun til.

Etter at Dagbladet kontaktet SAS i denne saken ble Stavanger-familien booket om, ifølge Sund. Ivar Eide bekrefter også at SAS har tatt kontakt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer