Reform i det fjerne

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Som finanspolitiker på Stortinget gikk Gudmund Restad inn for såkalt flat skatt. Et flertall av de folkevalgte ville utrede spørsmålet. I går kom resultatet, og vi er redd finansminister Restad ikke har fått mye å glede seg over. Tanken om flat skatt synes enda mer urealistisk enn før. Både Restad og hans etterfølgere må nok nøye seg med å flikke på dagens skattesystem. Behandlingen av statsbudsjettet sist høst viste hvor vanskelig det er å få gjennomført selv små justeringer.
  • Det såkalte Stølen-utvalget, som la fram sin innstilling i går, peker på en rekke uheldige sider ved dagens skattesystem. Det er ingen vanskelig oppgave. Men utvalget blir mindre konkret i sine anbefalinger til et nytt system. Hvis staten skal ha samme inntekter av skatter som i dag, vil en tilnærmet flat skatt få alvorlige fordelingsmessige utslag. Det er politisk uakseptabelt for alle unntatt høyresida. Alternativet er å la bedriftene betale mer skatt, øke kapitalskatten betydelig og gjeninnføre dobbeltbeskatning på aksjeutbytte. Det er det heller ikke mulig å samle noe flertall for. Det så vi i høst, da Arbeiderpartiet sammen med høyresida avviste en økning av kapitalskatten på ett prosentpoeng.
  • Det synes å være klart flertall i Stortinget for en utjamning mellom skatt på kapitalinntekter og arbeidsinntekter. Skal en slik reform gjennomføres utelukkende ved senking av personskatten, vil det bety inntektstap for staten og slanking av offentlig sektor. Men det ønsker bare høyresida. Alternativet vil være å øke avgiftene, særlig momsen. Men det gir en uheldig sosial profil, fordi lavtlønte må bruke hele sin inntekt på forbruk.
  • Tanken om flat skatt er trolig lagt politisk død etter gårsdagens innstilling. Men det må ikke bety at politikerne slår seg til ro med dagens regler, som er et resultat av det store skattekompromisset fra 1992. Nå vet vi at den reformen har ført til betydelig større forskjeller. Og det er stikk i strid med stortingsflertallets ønske.