Reform-suksess

Sommerferien er velfortjent for både elever og lærere. Det første året med seksåringer i grunnskolen har nemlig etter alt å dømme vært en suksess.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge en undersøkelse blant 550 lærere utført av Norsk Lærerlag synes to av tre lærere at grunnskolereformen har gjort arbeidet mer spennende og interessant. Hele 94 prosent mener det er blitt mer å gjøre, men de færreste føler seg overkjørt av reformen.

71 prosent av lærerne mener seksårsskolen har en positiv innvirkning på grunnskolen.

Videre mener en tredjedel av de spurte at reformen er innført på en god måte ved skolen hvor de jobber, mens 11 prosent er av motsatte oppfatning.

Ved Tåsen skole i Oslo er man relativt fornøyd med reformen et skoleår etter at den ble innført:

- Vi er fornøyde med ressursene vi er tildelt. Men det er slitsomt å være så bundet opp i budsjetter. Det ville vært bedre hvis vi hadde mulighet til å tilpasse pengebruken for hver enkelt klasse og ikke være nødt til å kjøpe bøker og andre ting for fastsatte beløp, sier førskolelærer Line Gulbransen i klasse 1c.

Gulbransen kunne ønske seg flere klatreapparater og bedre tilpassing til aldersgruppen på utearealet, men er generelt fornøyd med seksåringsreformen.