Klimatoppmøtet i Glasgow

Refs og støtte etter togtur

Gunhild Stordalen (42) tok tog fra Oslo til Glasgow for å skåne klimaet. En dyr og tungrodd «traumetur» som ga nær like mange utslipp som å fly samme distanse. Nå får hun både refs, beskyldninger og støtte.

TOGREISE: Gunhild Stordalen valgte alternativ transport til klimatoppmøtet COP26 i Glasgow, noe hun endte med å angre på. Foto: Daniel Kragset / Northstories Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

GLASGOW (Dagbladet): I forrige uke tok EAT-gründer og klimaaktivist Gunhild Stordalen tog til Glasgow. Det blir en tur hun aldri vil glemme.

- Jeg dro fra Oslo onsdag formiddag, og var framme klokka 01 natt til lørdag, helt utslitt. Jeg måtte stoppe taxien for å spy på vei inn til foredraget. Det var et mareritt, sier hun til Dagbladet.

Utslitt til Glasgow

En flytur fra Oslo til Glasgow ville ha tatt drøye seks timer, fra hjemmet og helt fram til klimatoppmøtet. Stordalens tur ble på 78 timer.

- Turen kostet også fem ganger så mye, og tok tolv ganger mer tid. I tillegg har jeg fått Borgar Aamaas i Cicero til å regne ut klimautslippene for meg, og jeg sparte sannsynligvis ikke noe, sier Stordalen i full fart og fortsetter:

- Han sa at det er en liten besparelse før jeg legger inn de to overnattingene jeg måtte ha. Det var alt, og jeg kom til Glasgow helt utslitt. Hadde jeg visst hva jeg gikk til, hadde jeg ikke gjort det. Hele COP-uka holdt på å gå ad undas på grunn av det. Det var helseskadelig, rett og slett, sier hun.

TOG-SKUFFET: Gunhild Stordalen har dårlig tid. Om verden skal få bukt med klimaendringene, må store endringer gjøres. Etter å ha tatt tog fra Oslo til Glasgow, en tur fra helvete, krever hun systemendring. Foto: Privat
TOG-SKUFFET: Gunhild Stordalen har dårlig tid. Om verden skal få bukt med klimaendringene, må store endringer gjøres. Etter å ha tatt tog fra Oslo til Glasgow, en tur fra helvete, krever hun systemendring. Foto: Privat Vis mer

Fredag flommet det inn av meldinger hos Stordalen.

- Jeg har fått flere hundre meldinger på både Instagram og Linkedin, og jeg har ikke fått sett gjennom alle ennå. Men folk er stort sett helt enige og opprørte over at klimasmart reising skal være så dyrt, vanskelig og tungvint, sier Stordalen som nå krever en systemendring.

FYLLER GATENE: Olly (17) protesterer med en gruppe mennesker mot at ingen gjør noe for å stoppe olje- og gassindustrien fra å vokse. Under klimatoppmøte i Glasgow holder flere på å demonstere i gatene. Video: Henning Lillegård Vis mer

Må bli enklere

Togturen til Stordalen tok nær 80 timer. I tillegg tok det nær fire timer å bestille den da hun måtte ta totalt åtte ulike tog, og fem ulike selskaper -og dermed bestillingsplattformer.

- Jeg ønsket også å vise at det ikke er lett å ta tog, forteller 42-åringen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (AP) sier han vil jobbe for at flere reisende kan ta klimavennlige transportvalg.

- Det gjelder både for innenlandstrafikken og reiser til utlandet. Det er flere tiltak som bidrar til å gjøre togtilbudet mer attraktivt - for eksempel ny infrastruktur, flere avganger og nye tog. Vi vil også samarbeide med våre naboland for å gjøre togreiser på tvers av landegrenser enklere, sier han til Dagbladet.

Minister: - Krevende

Samtidig mener han alle må «anerkjenne at det er geografiske forhold som gjør at en reise mellom Oslo og Glasgow alltid vil være lang».

- Regjeringen har store ambisjoner på dette området, men dette er en reise der det vil være krevende at tog skal kunne konkurrere med fly på pris og reisetid, fortsetter Nygård.

SVs stortingsrepresentant Lars Haltbrekken har selv tatt utrolig mye tog i Europa, men erkjenner at det er mange utfordringer. Som å bestille billetter.

- Det å bestille billetter er utrolig utfordrende og tidkrevende. Der er jeg helt enig med Gunhild Stordalen. Dette bør bli enklere, sier Haltbrekken og fortsetter:

- Togforbindelsene har vært for dårligere fra Norge og ut i Europa. På 1990-tallet kunne vi ta nattog til København for å reise videre ut i Europa. Dette tilbudet ble borte og burde komme tilbake igjen, sier han og legger til at prisene også må reduseres sånn at folk har råd til å reise klimavennlig.

Flere tog

Arild Hermstad i MDG mener flere ting må gjøres for at toget skal bli mer attraktivt.

- Innfasingen av fornybar energi, særlig vind og sol, må gå enda raskere sånn at tog og annen landbasert transport blir utslippsfri. Samtidig må vi raskest mulig få flytrafikken over på utslippsfrie alternativer - og vi må få på plass både raskere, billigere og flere tog som går direkte mellom Oslo og de europeiske storbyene, sier Hermstad.

Han viser til at MDG lenge kjempet for nattog mellom Oslo-København og Hamburg, som reduserer behovet for overnatting når man reiser med tog til og fra kontinentet.

SYLFREKT: COP 26 er i gang i Glasgow. Utenfor sto Greta Thunberg og sang satiriske kampsanger sammen med andre klimaaktivister. Video: AP / NEWSFLARE / Agisilaos Koulouris / Peter Cassidy Vis mer

- Traume-tur

Det ble en strabasiøs tur for Stordalen. På vei til Rotterdam måtte hun bytte togvogner med sin veldig, veldig tunge bag, forteller hun. Og på Eurostar-toget til London var planen å jobbe, men nettet fungerte ikke. I tillegg var toget 45 minutter for seint til London på grunn av arbeider.

- Det er nesten umulig å ta tog. Du må ha mye penger, du må være Greta Thunberg-idealistisk og du må mye tid, sier hun.

Det som skulle være en klimainterrail ble en «traume-tur».

- Jeg kom fram, helt utslitt. Dette er ikke bra nok. Vi må få i stand et paneuropeisk samarbeid hvor du kan booke en tur fra start til slutt med ett trykk, sier hun.

Stordalen er oppgitt av at så lite har skjedd med jernbanen i Norge.

- Det kan ikke ha skjedd mye på jernbanen siden toget ble oppfunnet for 150 år siden. Det var helt krise. Sjokkerende, sier Stordalen.

Usaklige kommentarer

Stordalen har også fått mange beskyldninger fra folk som mener hun var «alt fra hykler til å være sutrete».

- Jeg ser at Kjetil Rolness klinker til på sitt sedvanlige vis. Men skal man forandre det bestående, vil det alltid være en god porsjon motstand og noen som hater. Det er en del av jobben, og det tar jeg med stoisk ro og et stort smil, sier Stordalen, før hun avslutter med et spørsmål.

- Det er interessant at det ble såpass mye kritikk av dette. Jeg lurer på om det hadde blitt mer om jeg tok fly?

Les alt om klimatoppmøtet Les alt om klimatoppmøtet

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer