Coca-Cola: TV 2 hjelper deg ville finne ut om Coca-Cola virkelig deltar i kampen mot overvekt slik de sier i en reklamefilm på nettsiden sin. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
Coca-Cola: TV 2 hjelper deg ville finne ut om Coca-Cola virkelig deltar i kampen mot overvekt slik de sier i en reklamefilm på nettsiden sin. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Refser Coca-Colas reklamekampanje

«TV 2 hjelper deg» tar oppgjør med Coca-Colas påstander om at de er med i kampen mot overvekt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I en reklamefilm på Coca-Cola sin hjemmeside, sier brusprodusenten at de er «bevisste på aktuelle problemstillinger som forener mennesker, samfunn og miljø». En av disse er overvekt, sies det i reklamen.

Det er denne påstanden «TV 2 hjelper deg» ville finne ut om stemte. Er Coca-Cola, verdens største brusprodusent, med i kampen mot overvekt?

TV 2-programmet viser gjennom salgstall at salget av sukkerholdig Coca-Cola har holdt seg på et relativt stabilt nivå de siste årene mens mengden sukkerfri brus på sin side har økt, og at brusprodusenten derfor ikke er med i kampen.

- TV 2s tall viser ikke helheten, derfor blir bildet som fremstilles feil. De har valgt kun ett av våre produkter og sett på noen få år. Det ble solgt mest sukkerholdig brus her til lands i 1998, og siden har det vært en reduksjon av kaloriholdig drikke, mens kalorifri brus har økt, sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Enterprises.

MINDRE KALORIER: Dette bildet er fra Coca-Colas reklamefilm, som oppyser om at de har sunket kalorimengden per servering med ti prosent i Europa. Foto: Coca-Cola
MINDRE KALORIER: Dette bildet er fra Coca-Colas reklamefilm, som oppyser om at de har sunket kalorimengden per servering med ti prosent i Europa. Foto: Coca-Cola Vis mer

TV 2 er ikke enig med Rømmerud i dette. De opplyser til Dagbladet at de ikke fikk vist helheten, da de ikke fikk utlevert salgstall for alle Coca-Colas produkter. Derfor tok de utgangspunkt i Cola.

Ord mot ord TV 2 mener at tallene de fikk fra Coca-Cola viser at selskapet ikke er med i kampen mot overvekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Konklusjonen vår er at de selger like mye sukkerholdig brus per person nå som de gjorde for flere år siden, sier programleder i «TV 2 hjelper deg», Solveig Barstad.

Ifølge tall fra Helsedirektoratet har salget av sukkerholdig brus sunket de siste årene, fra 90 liter per person i 2000 til 59 liter i 2012. Denne nedgangen kommer ikke fra Coca-Cola, som viser relativt jevne tall de siste årene. I hvert fall på deres «vanlige» sukkerholdige Cola.  

To prosent - Det er det totale sukkerinntaket per person i Norge som er viktig. Vi ser en klar dreining mot kalorifri produkter, og det er et segment som er et viktig satsingsområde for oss. I 2013 lanserte vi blant annet en ny flaskestørrelse - 0,375 liter - på Coca-Cola zero, for å øke valgfriheten på våre kalorifrie alternativer, sier Rømmerud.

«TV 2 hjelper deg» sier på sin side at Coca-Cola ikke er med i kampen mot overvekt, mens brusprodusenten sier de fokuserer på å gi forbrukerne valgalternativer uten kalorier.

UENIG: Stein Rømmerud i Coca-Cola mener TV 2 ikke viser det helhetlige bildet i sin reportasje. Foto: TV 2 hjelper deg
UENIG: Stein Rømmerud i Coca-Cola mener TV 2 ikke viser det helhetlige bildet i sin reportasje. Foto: TV 2 hjelper deg Vis mer

- Reklamefilmen vår viser at vi ser hva det dreier seg om, og at vi sammen med våre samarbeidspartnere i drikkevarebransjen kan spille en viktig rolle. Vi er ikke i mål enda, sier Rømmerud.

Se reportasjen på «TV 2 hjelper deg» i kveld klokka 20.30.

HJELPER IKKE: Programleder i TV 2 hjelper deg, Solveig Barstad, konkluderer med at Coca-Cola ikke hjelper til i kampen mot overvekt. Foto: Oddmund Lunde/Dagbladet
HJELPER IKKE: Programleder i TV 2 hjelper deg, Solveig Barstad, konkluderer med at Coca-Cola ikke hjelper til i kampen mot overvekt. Foto: Oddmund Lunde/Dagbladet Vis mer