GÅR HARDT UT MOT AP: Kommunikasjonsekspert Hans Geelmuyden mener Arbeiderpartiet har brukt 22. juli til sin fordel i valgkampen. Nå møter han motbør blant PR-kolleger. Foto: Kristian Ridder-Nielsen/Dagbladet
GÅR HARDT UT MOT AP: Kommunikasjonsekspert Hans Geelmuyden mener Arbeiderpartiet har brukt 22. juli til sin fordel i valgkampen. Nå møter han motbør blant PR-kolleger. Foto: Kristian Ridder-Nielsen/DagbladetVis mer

Refses av PR-kolleger

Arbeiderpartiet har drevet valgkamp siden dagen terroren rammet, mener Hans Geelmuyden. Nå refses han av kolleger i PR-bransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DAGBLADET PRESISERER: Denne artikkelen ble skrevet for publisering tidlig denne uka. I mellomtida har Geelmuyden publisert en kronikk i Dagens Næringsliv der han svarer på kritikken. Intervjuene med Fåne og Grytten ble gjennomført før Geelmuydens kronikk ble publisert.

(Dagbladet): - Man har jo mest lyst til å ikke kommentere det, for det er så upassende, sier administrerende direktør Sigurd Grytten i PR-byrået Burson-Marsteller til Dagbladet.

Hans Geelmuyden får nå kritikk av sine egne for sine uttalelser om at Ap har drevet valgkamp siden dagen terroren rammet - blant annet gjennom å delta i minneseremonier.

«Gudshus over hele landet er filmet og fotografert med Ap-statsråder og Ap-folk,» skriver PR-nestoren på bloggen sin.
  
«Jeg tror årets valgkamp startet 22. juli klokken 20.07 da statsminister Jens Stoltenberg ble intervjuet på Dagsrevyen. Fra da har Arbeiderpartiet i realiteten hatt monopol på å drive valgkamp i Norge.»

UENIG: Sigurd Grytten synes Geelmyudens uttalelser er sjofelt. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet
UENIG: Sigurd Grytten synes Geelmyudens uttalelser er sjofelt. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet Vis mer

Utgangspunket for blogginnlegget var en tale Geelmuyden holdt ved  Polyteknisk forening forrige torsdag. Se talen her.

Sjofelt En uforståelig analyse, mener Grytten.

- Tiden etter terroren viste en nasjonal sorg, et behov for å stå sammen. Det alvorlige i det Geelmuyden sier er at det kan virke som han mener at Ap har spekulert i dette. Jeg kan ikke se noe som tyder på at det er tilfelle, sier han.

Grytten har sittet på Stortinget for Ap og kjenner flere berørte fra Utøya.

PR-strateg Bjørn B. Jacobsen går lenger i kritikken av Geelmuyden. Han mener utspillet er dårlig PR for PR-bransjen:

TAR FEIL:  Jan Erik Fåne mener Geemyudens påstander faller på sin egen urimlighet. Foto: Jeanette Landfald/Dagbladet
TAR FEIL: Jan Erik Fåne mener Geemyudens påstander faller på sin egen urimlighet. Foto: Jeanette Landfald/Dagbladet Vis mer

- I mine mange år i PR-bransjen, har jeg ikke hørt en beskrivelse som har vært mer sjofel og fremkalt en mer kvalmende følelse. Når vi opplever ubegripelige utspill som dette, er det ikke rart omverden funderer på hva vi driver med i PR-bransjen, sier Jacobsen, som driver Republik Communications.

Forbauset Også PR-ekspert Jan Erik Fåne, som har bakgrunn fra Fremskrittspartiet, reagerer kraftig på Geelmuydens analyse.

- Det virker som han går inn i dette ut fra et rent informasjonsperspektiv. Denne saken har så mange andre og viktigere elementer i seg. Å påstå at Ap fra første stund nærmest har utnyttet tragedien til egen fordel, faller på sin egen urimelighet, sier Fåne, som er partner i PR-byrået Kreab & Gavin Anderson.  

Geelmuyden mener kritikerne nekter å erkjenne hvordan en valgkamp fungerer.  

- Det finnes en regi, og det skulle bare mangle. Vi snakker om Norges dyktigste politikere og Norges mest profesjonelle maktapaprat. Jeg er forbauset over at noen blir opprørt når jeg påpeker at Arbeiderpartiet tenker gjennom hva de gjør, sier han til Dagbladet.

Han understreker at han mener denne regien har vært vellykket, og bra for landet.

- Men den har også vært gunstig for Arbeiderpartiet. Det er bare å se på gallupene.