Oslo Havn avslørt av Dagbladet:


Refses etter luksusturer til Kina

Ansatte i Oslo Havn brøt kommunens regler da de reiste businessklasse til Kina, for blant annet å spandere middager og brennevin på egne kunder. Det fastslår kommunens revisor.

(Dagbladet): «Det er avdekket flere formalia-feil i forbindelse med Oslo Havns reiser til Kina i 2013-2016». Det skriver kommunerevisoren i Oslo i et brev til Oslo Havn.

I september avdekket Dagbladet at kommunalt ansatte i Oslo Havn hvert år siden 2013 har reist på kostbare luksusturer til Kina med havnekolleger fra Bergen og Kristiansand havn.

De fire Kina-turene kostet over 700 000 kroner for Oslo Havn alene. På turene har ansatte flydd businessclass konsekvent, bodd på femstjerners luksushoteller, og spandert mat og alkohol på havnekunder.

Les også: Styrelederen i Bergen Havn ut mot Oslo Havns luksusreiser i åpent innlegg. «Lemfeldig bruk av offentlige penger», mener han.

Etter å ha lest Dagbladets oppslag om Kina-reisene, ba kontrollutvalget i Oslo kommune om at kommunerevisjonen tok en nærmere titt på reiseregningene.

Nå er revisjonens gjennomgang klar.

REGNINGSROT. Dagbladets oppslag den 30. september avdekket rot med regninger i Oslo Havn. Nå kritiserer kommunens egen revisor havna for manglende etterlevelse av kommunens rutiner.
REGNINGSROT. Dagbladets oppslag den 30. september avdekket rot med regninger i Oslo Havn. Nå kritiserer kommunens egen revisor havna for manglende etterlevelse av kommunens rutiner. Vis mer

Derfor ble reglene brutt

«Etter diverse presseoppslag om Oslo Havns årlige reiser til Kina i 2013-2016, har Kommunerevisjonen foretatt en utvidet undersøkelse for å vurdere om reisene har vært foretatt i samsvar med krav i lov og forskrift og kommunens regelverk», skriver revisjonen i et brev til Oslo Havn om saken.

Revisjonen gjør det klart at de ansatte har opptrådt i strid med flere av kommunens regler under Kina-turene.

Dette er noen av grunnene til at det gikk galt:​

Businessklasse uten søknad: Dagbladet avdekket at de havneansatte konsekvent reiste businessklasse til Kina, uten å spørre om lov. Ifølge reglene som de ansatte var pålagt å følge, skal businessklasse bare benyttes i spesielle tilfeller, og kun etter søknad til byrådet.

«Oslo Havn har ikke hatt praksis for å innhente godkjennelse fra byrådsavdeling til å fly på business-klasse og har derfor ikke etterlevd kommunens bestemmelse på området», fastslår revisjonen.

Spandering uten søknad: ​Dagbladet avdekket at havneansatte har spandert mat og alkohol på havnas kunder etter søknad til havnedirektøren, men uten at styrelederen godkjente pengebruken på forhånd.

«Foretaket kunne på undersøkelsestidspunktet ikke finne dokumentasjon på at styreleder har delegert fullmakt til havnedirektøren til å forhåndsgodkjenne servering, som er påkrevd dersom dette ikke skal godkjennes av styreleder», fastslår revisjonen.​

Refses etter luksusturer til Kina

Godkjente egne regninger: Dagbladet avdekket at det under en av Kina-reisene der daværende havnedirektør selv deltok, over hodet ikke ble fylt ut noen søknader om å spandere alkohol og mat på havnekunder. Revisjonen har også funnet andre eksempler på at havneansatte skriftlig har godkjent søknader om representasjon de selv har deltatt på.

​​«Kommunerevisjonen stiller spørsmål ved habilitet i forbindelse med forhåndsgodkjennelse av tjenestereiser og serveringer, som gjøres av person som er deltaker på samme reise eller som selv omfattes av serveringene», skriver revisjonen.​

Kunde booket hotellrom: Dagbladet avdekket at en av Oslo Havns egne kunder booket hotellrom for havnas ansatte ved fem stjerners luksushotellet «The Langham» i Hong Kong. Ledelsen i Oslo Havn har hittil nektet å svare på Dagbladets spørsmål om hvorvidt de er komfortable med at havnekunder booker hotellrom for ansatte.

«Fra og med 2014 bestilte foretaket selv hotellrom, da det ble påpekt at det kunne være i strid med kommunalt regelverk å bruke en kunde som mellomledd», går det frem av revisjonens notat.

BOOKET ROM: Tom Haugvad fra Searunner Shipping Limited, havnekunde og nå fast styremedlem i Oslo Havn, hjalp ansatte i havna med å booke rom på luksushotell. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
BOOKET ROM: Tom Haugvad fra Searunner Shipping Limited, havnekunde og nå fast styremedlem i Oslo Havn, hjalp ansatte i havna med å booke rom på luksushotell. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Har selv ansvaret

Mens havnene i både Bergen og Trondheim har gått ut offentlig og tatt avstand fra pengebruken de har vært med på i Kina, har Oslo kommunes havnedirektør - Ingvar M. Mathisen - ikke ønsket å kommentere reisene i media.

Direktørens begrunnelse for ikke å undersøke eller kommentere Kina-reisene konkret har vært at de skjedde før han tiltro som direktør i havna.

- Jeg har ikke gått inn på det som har vært. Dét tror jeg at vi må overlate til kommunerevisjonen eller andre som har interesse av det, uttalte Mathisen under et havnestyremøte tidligere i høst.

Kommunerevisor Unn Helen Aarvold har merket seg uttalelsene. Om dem sier hun:

- Når man går inn i en lederstilling et sted, har man selvsagt ikke ansvar for ting som har skjedd i tiden før man har vært leder.

- Men det betyr ikke at man ikke kan gå tilbake og se på hvordan virksomheten har håndtert enkelt-tilfeller, og svare på spørsmål rundt det.

- Både havnedirektør og styreleder har uttalt i Dagbladet at de ser det som mer naturlig at kommunerevisjonen sjekker om kommunens regler er brutt, enn at de sjekker dette selv. Er revisjonen enig i denne rolleforståelsen?

- Akkurat til de uttalelsene stiller vi oss litt undrende til. Verken styret eller administrasjonen i Oslo Havn kan ikke bestille noen gjennomgang revisjon fra Kommunerevisjonen, det er det kontrollutvalget som eventuelt må gjøre. Hvis man lurer på om noe er gått feil i sin egen virksomhet, så er man ansvarlig for å sjekke opp i det selv eventuelt be om bistand.

Takker Dagbladet

I brevet som havnedirektør Ingvar M. Mathisen har sendt til revisjonen, går det frem at han tar avstand fra ekstravaganse:

- Det er mitt ansvar som havnedirektør å sørge for at Oslo Havn også for tjenestereiser skal være i samsvar med krav i lov og forskrift og kommunens regelverk, og at våre tjenestereiser ikke skal være ekstravagante, skriver han i brevet til kommunerevisjonen.

Også styreleder Roger Schjerva har hittil vært tilbakeholden med å kommentere Kina-reisene, da også han begynte i havna etter at reisene hadde funnet sted.

I et intervju med Dagbladet før jul takket han avisen for arbeidet med å ha avdekket uregelmessighetene.

- Jeg har lyst til å rose Dagbladet. Dere har gjort, sett fra et journalistisk ståsted, en god jobb. Dere kan ta juleferie med god samvittighet, sier Schjerva. Han utdyper:

- Jeg tror at Dagbladets artikler bidro til at kommunerevisjonen ønsket å undersøke utenlandsreisene nærmere.

Har tillit til direktøren

I forbindelse med sin gjennomgang av Kina-reisene benyttet revisjonen anledningen til å ta stikkprøver av nyere reiser i Oslo Havn.

Revisjonen avdekker nå at Oslo Havn, også under ledelse av styreleder Roger Schjerva, har brutt kommunens regler for reiseregninger.

Revisjonens stikkprøver viser at havnedirektøren også i forbindelse med reiser i 2017 har hatt ansvaret for å godkjenne søknader om spandering av alkohol og mat - uten å ha fullmakt til det.

- Den gode nyheten er at vi har fått avdekket dette, slik at vi kan bli enda mer påpasselig på å følge reglene for fremtiden, slik at det ikke skjer flere slike formalia-feil, sier Schjerva til Dagbladet.

Styreleder Schjerva har nå løst problemet knyttet til godkjenning av søknader om spandering ved å gi nåværende havnedirektør «alle rettigheter».

- Hvorfor vil du gi fra deg den fullmakten bystyret i utgangspunktet har gitt deg som styreleder til å på forhånd godkjenne spandering av alkohol og mat?

- Det vil være krevende for meg om jeg skulle ta stilling til all representasjon i havna. Derfor er det praktisk og fornuftig å gi fullmakt til havnedirektøren. Han har dessuten større forutsetning for å følge med på regelverket i kommunen enn det jeg har, siden han jobber her på heltid og jeg tross alt har dette som et tillitsverv på fritiden.

Schjerva påpeker:

- Jeg har tillit til at han vil følge opp dette på en bedre måte enn det jeg selv ville klart.