Esker er ok:  Men flasker med cellofan, poser og sløyfer er ikke lenger greit på Vinmonopolet. Foto: Iván Kverme/FA
Esker er ok: Men flasker med cellofan, poser og sløyfer er ikke lenger greit på Vinmonopolet. Foto: Iván Kverme/FAVis mer

Regelrør på polet - må kutte ut cellofan og poser

Esker med logo, trekasser og dekorasjon av emballasje er ok, men cellofan, poser og sløyfer er ikke ok - på flasker som selges via Vinmonopolet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Mange produkter som selges på Vinmonopolet blir levert i ulike former for emballasje. En del champagner og brennevinsprodukter blir levert i esker med logo, en del viner leveres i treesker, den italienske vinen Zaccagnini har en trepinne bundet fast med bastbånd rundt halsen og noen produkter selges for tiden i «juledrakt», skriver Finansavisen.

Den italienske musserende vinen Bottega Petalo Moscato er blitt solgt i en rosa silkepose og med sløyfe rundt halsen siden den ble lansert i Norge for tre år siden. Nå er det slutt på den innpakningen - i Norge.

- Vinmonopolet har pålagt oss å fjerne posene. Det gjøres manuelt på vårt lager i Norge, noe som er en kostbar operasjon. Det er en stor utfordring når vi blir pålagt å ha egne emballasjeløsninger for Norge på produkter som selges i mange land, sier Steinar Karlsen, adm. direktør i Petalo-importøren Einar A. Engelstad, til Finansavisen.

Det er Helsedirektoratet som har vedtatt at slik emballasje skal fjernes. For Einar A. Engelstads del betyr det at poser og sløyfer må fjernes fra rundt 50.000 Petalo-flasker på årsbasis.

Bakgrunnen er at Helsedirektoratet anser embalasjen for å være i strid med reklameforbudet for alkohol. Emballasjen anses for å være «massekommunikasjon i markedsføringsøyemed».

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av landets bestselgere innen champagne, Alexandre Bonnet Grand Réserve, er siden lanseringen i 2007 blitt levert i cellofan fra produsenten. Produktet har samme emballasje verden over.

Importøren av Alexandre Bonnet, Best Cellars, har fått beskjed om at de får selge det partiet de har inne nå, men etter det må de fjerne cellofanen før flaskene havner i polhyllene.

- Helsedirektoratet begrunner sin beslutning med at cellofan er «reklame» og dermed i strid med reklameforbudet. Cellofan i seg selv er ikke reklame, og emballasjen er ikke «brandet» med hverken champagne eller produsentnavn, sier en noe oppgitt Best Cellars-sjef Kristin Tveitan Fredriksen til Finansavisen.

Nå frykter importørene at endringene vil virke inn på salget, men får ikke gehør fra Helsedirektoratet.

- Det må være et logisk skille, og dette går ved emballasje som tradisjonelt har en «beskyttelsesfunksjon». Slik det ser ut nå forstås alkoholreklameforbudet slik at esker, trekasser og sylindre i hardt materiale tillates, mens cellofan og gavepose ikke tillates. Dekorasjon av emballasje og dekorasjon på flaske tillates, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Hilde Skyvulstad.

Flere nyheter Venstre vil ha sterkøl i butikkhyllene
Vinmonopolet åpner ni nye butikker
Fall også i taxfreesalget av vin