Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Regjering? Nei takk!

Å sitte i regjering med Siv og Erna frister ikke. Trine Skei Grande (V) mener hun har mer makt og får mer gjort fra vippeposisjonen i Stortinget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Og hun har hastverk.

- Jeg har ikke makt for maktens skyld. Det er fordi det er mye vi skal ha gjort. Særlig på klima og miljø har vi et veldig hastverk, sier Venstre-leder Trine Skei Grande.

Dagbladets maktpanel har kåret henne til landets fjerde mektigste politiker, etter statsminister, finansminister og sentrumskollega Knut Arild Hareide (KrF).

Bakgrunnen er at de fire har en samarbeidsavtale, og at de gjennom budsjettavtalen styrer over de store pengene og de store beslutningene i politikken. Hva har så Venstre fått ut av det?

- Vi har fått som legger opp til kutt i transportsektoren og en større omlegging til grønt skatteskifte enn noen gang før. Vi har fått til tiltak mot fattigdom blant barn. Og Lærerløftet, som de borgerlige er enige om, er kjempeviktig, sier Grande.

1) Erna Solberg, statsminister (H): Svekket etter ett år i regjering, oppslutningen om de regjeringspartiene har falt dramatisk, ikke minst etter det første blåblå budsjettet. Har lang erfaring fra toppolitikken, er regjeringens ubestridte sjef og holder regjeringslaget sammen. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
2) Siv Jensen, finansminister (Frp): Leder regjeringens andre parti, styrer statens pengesekk og bruker regjeringsmakten til å sette Frp-fotspor, som skattekutt, kutt i bensinavgift og campingvognavgift. Utgjør sammen med statsministeren regjeringens maktpar. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
3) Knut Arild Hareide, KrF-leder: Leder ett av partiene regjeringen trenger støtte fram i Stortinget for å få gjennom budsjett og andre store saker. Kan få gjennomslag for hjertesaker i samarbeid med Ap og bruker forhandlingsstyrken for det en er verd i dragkamper med regjeringspartiene. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
4) Trine Skei Grande, Venstre-leder: Venstre-lederen som i flere år klaget over avmakt i Stortinget, leder nå ett av fire partier som regjeringen bygger sin makt på og må bli enig med. Står lengst fra Frp i klima- og miljøpolitikken, raset mot budsjettforslaget, men klarte ikke å rikke regjeringen så veldig langt. Ikke tjent med å svekke regjeringen så mye at den mister makten til Ap. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
5) Jonas Gahr Støre, Ap-leder: Valgt til partileder på ekstraordinært landsmøte i vår. Har tross et par uheldige håndteringer på kort tid fått Arbeiderpartiet opp på 40 prosent og mer på flere målinger. Sentrum skuler til Ap når de forhandler med regjeringspartiene, og definerer deres rolle vel så mye (i tillegg til) budsjettavtalen. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
6) Bent Høie, Helse- og omsorgsminister (H): Helsestatsråd som styrer et enormt budsjett for sykehus og eldreomsorg. Høyres 2. nestleder. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
7) Jan Tore Sanner, kommunal- og moderniseringsminister (H): Høyres 1. nestleder, statsråd for kommune-Norge og leder av ett av regjeringens viktigste prosjekter - effektivisering og modernisering av offentlig sektor. Driver en tung og seig prosess med sammenslåing av kommuner. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
8) Ketil Solvik-Olsen, Samferdselsminister (Frp): Frp's 2. nestleder og leder av ett av regjeringens og Frp's store satsinger: Bygging av veier. Har fått rekordbudsjett å bygge for. Skal i år danne sitt lenge varslede veiselskap med penger direkte fra oljefondet. Gjennomføringskraftig. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
9 ) Ine Marie Eriksen, Forsvarsminister (H): Erfaren og skoleflink Høyre-prinsesse som gjennom statsrådsjobben har vokst som politiker og som mulig partilederemne. Departementet har fått større rolle og mer makt i en usikker tid med større sikkerhetspolitiske utfordringer enn på mange år. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
10) Per Sandberg, Frp-nestleder: Frp's personifiserte smerteterskel, sier fra hvor grensa går og definerer på denne måten regjeringens rammevilkår. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet.

I forrige periode var det hun og Borghild Tenden som utgjorde Venstres gruppe.

Ikke noe av de de foreslo, ble vedtatt.

Ingen andre stemte for Venstres forslag om elektrifisering av oljeplattformer.

- Nå har vi et enstemmig vedtak i Stortinget for elektrifisering på sokkelen! Dette viser noe av dynamikken som oppstår når et sentrumsparti sitter på vippen. Det ville vært vanskelig å få til i regjering, som lite parti. Men på vippen i Stortinget skapes det en dynamikk når det er mindretallsregjering.

Mektig på vippen - Så du befinner deg i den ideelle posisjon?

- Ja, jeg mener vi får mye ut av den posisjonen og den den størrelsen vi har. Det fine med mindretallsregjering er alle argumentene må stå i offentlighetene på en helt annen måte enn med flertallsregjering. Statsrådene må stå for i stortingssalen på en helt annen måte. Man kan skape dynamikk og få bevegelse i store saker, som det vi fikk til på elektrifisering.

VIPPEMAKT: Venstres sentrumsposisjon er igjen av avgjørende betydning, etter borgerlig samling og Høyre/Frp-regjeringens samarbeidsavtale med vippepartiene KrF og Venstre. Venstre-leder Trine Skei Grande blir ikke lenger ignorert i stortingssalen. Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet
VIPPEMAKT: Venstres sentrumsposisjon er igjen av avgjørende betydning, etter borgerlig samling og Høyre/Frp-regjeringens samarbeidsavtale med vippepartiene KrF og Venstre. Venstre-leder Trine Skei Grande blir ikke lenger ignorert i stortingssalen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

- Hvordan er det å være medansvarlig for et statsbudsjett som har blitt dømt som usosialt?

- Det regjeringen la fram, var dårlig på mange punkter. Veldig mange var forundret, og sinnet i Venstres gruppe over manglende grønt skatteskifte var oppriktig følt. Men så forhandlet vi med dem, fikk lagt inn mye bra og fikk et blågrønt budsjett som er et veldig mye mer populært budsjett. Vi får skryt fra politiske motstandere for å ha gjort en god jobb, det tar vi til oss. Nå får alle fire- og femåringer gratis kjernetid i barnehage, og vi har endelig fått gjennom at prisene på barnehageplass for familiene med dårligst råd, skal ned. Dette er viktige tiltak for de mest utsatte gruppene, sier Grande.

Budsjettforhandlingene i Stortinget dro ut, og finansdebatten måtte utsettes.

Men ifølge Grande var det verken stamping i golvet eller ukvemsord, og ikke mer støy enn forrige gang det var mindretallsregjering.

Statsminister Erna Solberg har likevel sagt at man skal lære budsjettprosessen i høst og gjøre noe annerledes neste år.

Forhåndssamtaler - Det blir ingen annen prosedyre. Vi skal ikke være med i budsjettbehandlingen. Men det som er lurt, er å avklare noen elementer på forhånd. Noe som per definisjon er vanskelig, er at Venstre og Frp skal bli enige om bilavgifter. Derfor har vi et punkt i budsjettavtalen om at vi skal ta drøftinger om bilavgifter på forhånd. Det kan være konfliktdempende. Vi skal ikke snakke om budsjettet, for du må se helheten før du kan hefte for et budsjett. Det er for eksempel klart at måten regjeringen tok ned formuesskatten på, samtidig som de gjorde de grepene overfor uføre, var dumt, Vi må se helheten, Så selv om vi tar ut et punkt på forhånd, forplikter det ikke for noe annet sier Venstre-lederen.

MAKTPANELET: Einar Lie, Anne Kari Lande Hasle og Sigurd Grytten. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
MAKTPANELET: Einar Lie, Anne Kari Lande Hasle og Sigurd Grytten. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Men kan slike forhåndssamtaler bidra til å binde dere mer til regjeringen, få dere et skritt nærmere regjeringsdeltakelse?

- Erna vil nok gjerne binde oss mer, men det er ikke vår jobb. Det går ikke an å være litt i regjering, det er enten eller. Det er klart det er mer behagelig for en regjering å være flertallsregjering, men det betyr ikke at det er rett.

Bygge framtids-Norge - Så du og Venstre er ikke nærmere regjeringsdeltakelse?

- Nei, vi er ikke det. For Venstre ville det vært vanskelig å være med i denne regjeringen. Men vi ser at vi klarer å løfte de viktigste sakene. På borgerlig side er vi enige om lærersatsingen. Man må skjønne hva som har brakt de fire partiene på borgerlig side sammen. Det er utfordringen med å snu Norge fra å være oljenasjon til en kunnskapsnasjon. Derfor er vi enige om lærersatsingen, sier hun.

- Jeg tror nok Siv har en mer økonomisk argumentasjon, jeg har en klimaargumentasjon. Men resultatet blir ganske lik. Oljetida er snart over, Vi skal skape et næringsliv og arbeidsplasser på framtida. Da må vi ha massiv satsing på skole og forskning. Da holder det ikke bare å satse på høye skatter, som Ap, hvis vi skal beholde velferdsstaten vår. Vi må også ha et næringsliv som klare å takle utfordringene framover.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media