IKKE HELT FORNØYD:Silje Lundberg, leder i Natur og Ungdom, mener regjeringen ikke evner å prioritere bane over vei. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
IKKE HELT FORNØYD:Silje Lundberg, leder i Natur og Ungdom, mener regjeringen ikke evner å prioritere bane over vei. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Regjeringa er ganske glad i jernbane, men de elsker vei

Natur og Ungdom-leder Silje Lundberg mener det er for mye vei og for lite bane i transportplanen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringen la i dag fram NTP 2014-2023, den nasjonale transportplanen for de ti neste åra som viser hva som skal satses på av veiutbygging, jernbane og fly.

Natur og Ungdom-leder Silje Lundberg er fornøyd - samtidig ikke:

- Det ligger mye bra på jernbane her, men regjeringa evner ikke å prioritere jernbane over vei. Ja, det satses på bane, samtidig er det store satsinger på veibygging, sier Lundberg til Dagbladet.

- Regjeringa er ganske glad i jernbane, men de elsker vei, sier hun.

Her finner du Nasjonal Transportplan for perioden 2014-2023.

- En halv billion til samferdsel I forkant av meldingen, som er den rødgrønne regjeringas tredje NTP, har lekkasjene florert. Det har samtidig vært med på å bygge opp forventningene.

Det er knyttet store forventninger til innholdet, og statsminister Jens Stoltenberg (Ap) slo an tonen innledningsvis:

- Dette er en historisk melding, som inneholder 500 milliarder statlige kroner over de neste ti åra, skrøt han innledningsvis på pressekonferansen der han la fram meldingen, flankert av miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) og samferdselsminister Marit Arnstad (Sp).

- Synd I meldinga, som har en totalramme på 508 milliarder iløpet av en tiårsperiode, går omlag 311 milliarder til vei, og 167 milliarder til jernbane. Satsingen på jernbane er økt med 62 prosent sammenlignet med den forrige transportplanen.

Jernbaneveksten er bra, men meldingen er i ubalanse, mener NU-leder Lundberg.

- I løpet av de neste ti åra vil det bygges dobbelt så mange kilometer med firefelts motorvei, som det bygges dobbeltspor for tog. Det er synd, skal vi prioritere for framtida, må vi prioritere bane over vei, sier hun.