PÅ ANBUD: Nordlandsbanen er blant strekningene regjeringa vil ha anbud på. Foto: 

Foto: © Helge Sunde / Samfoto
PÅ ANBUD: Nordlandsbanen er blant strekningene regjeringa vil ha anbud på. Foto: Foto: © Helge Sunde / SamfotoVis mer

Regjeringa legger store togstrekninger ut på anbud

NSB får kamp av kinesisk gigant om norske togpassasjerer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringa legger Sørlandsbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen og flere andre togstrekninger ut på anbud. Til sammen skal åtte nye toglinjer legges ut for anbud.

Den tøffeste konkurransen til NSB kommer trolig fra MTR, en kinesisk tog-gigant i kraftig frammarsj. Kineserne har tidligere slått NSB om kontrakter i Sverige. 

På statens anbudsnettside Doffin varsles det om at følgende jernbanestrekninger legges ut på anbud av Regjeringen ved Samferdselsdepartementet. 

Kinesisk konkurranse Den kinesiske banegiganten MTR og Deutsche Bahns Arriva er blant selskapene somv ventelig vil ha kloa i de norske togpassasjerene. 

- Det er lagt ut varsel om to pakker det skal konkurreres om, en for Sørlandsbanen, og en for det vi kaller «dieselverdenen» pluss Dovrebanen Oslo-Trondheim, bekrefter NSB-sjef Geir Isaksen overfor Aftenposten

Isaksen avviser at anbudsnyheten kom overraskende på NSB. NSB-sjefen mener også at selskapet hans har gode fortrinn på eventuelle konkurrenter ettersom selskapet kjenner strekningene svært godt fra før. 

Tapte i Sverige Kinesiske MTR vant nylig kamp om toglinjer i Sverige, der de slo nettopp NSB sitt datterselskap Tågkompaniet. MTR styrer også t-banen i Stockholm og har ekspandert kraftig de siste åra.

Følgende jernbanelinjer skal nå ut på anbud: Sørlandsbanen, Jærbanen, Dovrebanen, Oslo-Trondheim, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen (Trondheim-Steinkjer), Meråkerbanen og Raumabanen

Det blir også ny runde for Gjøvikbanen, som NSB vant da første norske persontogstrekning ble konkurranseutsatt for noen år tilbake. Selve utlysningen kommer om ett år. 

- Med dette ønsker vi å oppnå et forbedret kundetilbud og konkurranse om å levere de beste tjenestene til de reisende. Denne formen for løsning er tidligere gjort på Gjøvikbanen og har vært vellykket, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til NTB. 

Dagbladet kommer tilbake med mer.