FREEDOM FIGHTER: Det er salget av to F-5 Freedom Fighter til et selskap i USA som nå skal etterforskes. Forsvarets internrevisjon har gjort flere alvorlige funn. Foto: Forsvaret
FREEDOM FIGHTER: Det er salget av to F-5 Freedom Fighter til et selskap i USA som nå skal etterforskes. Forsvarets internrevisjon har gjort flere alvorlige funn. Foto: ForsvaretVis mer

Regjeringen ber Økokrim etterforske jagerflysalg

Ny sak avdekket i oppryddingen etter Nigeria-båtene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Salget av to utrangerte F-5-jagerfly vikles nå inn i avsløringene rundt Forsvarets salg av overskuddsutstyr.

I et brev til Stortingets kontrollkomite varsler Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide at departementet vil kontakte Økokrim for å etterforske flysalget.

«Forsvarsdepartementets internrevisjon har ettergått ett salg av to utrangerte F-5-jagerfly til et firma i USA. Rapporten fra vår internrevisjon ble ferdig 12. oktober, og funnene er av en slik karakter at de nå vil oversendes Økokrim som en mulig del av dette sakskomplekset», skriver departementet i sitt brev til Stortinget.

Funnene er avdekket i internrevisjonens granskning som følge av Dagbladets mange avsløringer rundt salget av brukt norsk forsvarsutstyr. Rapporten ble oversendt departementet og forsvarsminister Søreide i går.

Mislykkede prosesser Salget av det som i alt var 15 norske jagerfly av typen F-5 Freedom Fighter startet for alvor for snart ti år siden, men har flere ganger strandet på grunn av uklare omstendigheter rundt potensielle kjøpere og strenge amerikanske restriksjoner på salget av de USA-produserte kampflyene.

Bak mulige kjøpere var milliardæren Ross Perot jr., sønnen til den tidligere amerikanske presidentkandidaten Ross Perot, som skulle drive en privat militær flyskole i Texas. Den gangen skal han ha tilbudt nærmere 100 millioner kroner for flyene, om lag 6,5 millioner kroner per fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den gangen strandet salget fordi amerikanske myndigheter ikke ville gi sin tillatelse.

Men etter det Dagbladet kjenner til, skal to av flyene ha blitt igjen i Texas etter at Kongsberg Gruppen disponerte flyene for å teste ut det nye norske missilet NSM. Flyene ble igjen i påvente av et salg, og ble etter det Dagbladet forstår nylig solgt. Prisen skal da ha vært langt lavere.

Rot med papirene Forsvarsdepartementet vil foreløpig ikke komme med opplysninger utover det som fremkommer i brevet fra Søreide.

TIGERSKVADRONEN: F-5 var i operativ drift fram til 1990, bortsett fra «Tigerskvadronen på Rygge» som opererte flyene fram til 2000. Foto: Forsvaret
TIGERSKVADRONEN: F-5 var i operativ drift fram til 1990, bortsett fra «Tigerskvadronen på Rygge» som opererte flyene fram til 2000. Foto: Forsvaret Vis mer

Hele salgsprosessen har vært styrt fra den samme salgs- og avhendingsseksjonen i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) som også har solgt marinefartøy, lastebiler og beltevogner.
Etter det Dagbladet får opplyst inneholder rapporten kritikk av at Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) ikke klarer å fremskaffe sentral dokumentasjon om flysalget.

Flere interessenter skal ha henvendt seg til Forsvaret om flyene. Men salget krever lisens fra USA og prosessen med en slik lisens kan ta lang tid. Mens en lisens har vært inne til vurdering av amerikanerne har andre mulige kjøpere meldt seg. Dermed har det vært flere mulige kjøpere samtidig og kontrakter og kontraktsutkast er ikke blitt tatt vare på.

Etter det Dagbladet kjenner til, har prosessene rundt flysalgene lenge ha vært kritisert av flere aktører. Funnene som skal være avdekket av Forsvarsdepartementets internrevisjon skal ha vært av en slik karakter at de har laget en helt egen rapport om saken.

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

BEKYMRET: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide vil ha Økokrim til å etterforske salget av to F-5 jagerfly. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
BEKYMRET: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide vil ha Økokrim til å etterforske salget av to F-5 jagerfly. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet Vis mer