(Dagbladet): - Det er beklagelig at regjeringen ikke følger opp avtalen fra ett år siden, sa Venstres Terje Breivik på dagens pressekonferanse.
- Det regjeringen la fram i dag er ikke i nærheten av oppfylle avtalen fra i fjor. Ingen økning av CO2-avgift og det er tvilsomt at det gir noen reduksjon i det hele tatt. Statsministeren hevdet derimot at det gir et kutt på 200 000 tonn CO2. Jeg er usikker på om regjeringen forstår alvoret.
I dag sprakk nyheten som - ifølge kritikernes syn - setter hele regjeringens grønne skifte på spill.
Regjeringen går riktignok med på å øke drivstoffavgiftene, men varsler samtidig at de vil kutte i både bompenger, årsavgift, og blant annet øke pendlerfradraget.
Dermed setter statsminister Erna Solberg hardt mot hardt mot Venstre.
- Dette er så langt det er ansvarlig å gå i dette budsjettet. Å gå lenger vil være kontraproduktivet overfor for eksempel sysselsetting, sa Solberg på en pressekonferanse fredag formiddag.
Regjeringens forslag
- Dieselavgiften økes med 35 øre
- Bensinavgiften økes med 15 øre
- Mineraloljeavgiften økes med 20 øre
- Årsavgiften reduseres med 12 prosent
- Bompengene skal reduseres med 10 prosent på riks- og fylkesveiprosjekter
- Pendlerfradraget skal økes
- Dette reduserer klimagassutslippene med 0,2 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer utslipp fra rundt 100 000 biler, sa Erna Solberg.
- Til tross for noe høyere pris på bensin og diesel, kommer bilistene ut av dette på en gunstig måte med total netto lettelse på i overkant av 900 millioner kroner, la Siv Jensen til.
I dag kom Venstres svar på regjeringens forslag, og deres komprimissløse holdning.
- Venstre har vist stor vilje til å finne løsninger, men det var først tidligere denne måneden at vi fikk noe konkret. Vi må se helheten i budsjettet før vi kan konkludere. På venstre er det suverent viktigste å kutte i klimagassutslippene, sa Breivik.
Venstre mener regjeringens forslag er stikk i strid med hensikten med grønt skatteskifte, fordi lettelsene premierer bilkjøring og dermed ikke bidrar til å forsterke klimaforliket.
Erna Solberg har en annen tolkning.
- I budsjettavtalen står det at det skal gi sektorvise kompensasjon. Og sektorvis betyr faktisk bilister, sa Solberg til Dagbladet etter pressekonferansen tidligere i dag.
- Så Venstre har misforstått?
- Dette er balansen i vedtaket vårt. Så vi er rett og slett bare grunnleggende uenige med Venstre i dette spørsmålet.
Saken oppdateres.