Regjeringen gjør retrett om Barentshavet

Fiskeri- og kystdepartementet halverer avstanden oljetankerne skal seile fra kysten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Da regjeringens forslag til forvaltningsplan for Barentshavet ble lagt fram for få uker siden var meldingen klar:

- Skipstrafikken er den største trusselen for akutt oljeforurensning. At vi vil pålegge seilingsled 54 kilometer fra land, er viktig for å gi oss mer tid hvis ulykken er ute, sa miljøvernminister Helen Bjørnøy til Aftenposten. 54 kilometer tilsvarer ca 30 nautiske mil.

Seilingsleden som det søkes om strekker seg fra Lofoten i Nordland til grensen mot Russland i Finnmark og vil være hovedtransportåren for oljen som skal utvinnes i Barentshavet i årene som kommer.

Nå vil Fisk- og kystminister Helga Pedersen halvere avstanden til kysten, med godkjennelse fra FN. Dette til tross for gjentatte forsikringer om at leden skal ligge rundt 30 nautiske mil fra kysten.

- Man kan lure på om de lyver med vilje eller av uvitenhet, sier Anne-Beth Skrede, skipsfartsrådgiver i WWF.

Full retrett

Fisk- og kystdepartemenet har søkt FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, om å få la skipene seile så nærme som 26 kilometer, under halvparten av det miljøvernministeren har krevd før. Miljøbevegelsen mener Stoltenbergregjeringen nå fører folk bak lyset når de gjør full retrett på tidligere løfter.

- Det er et hav av forskjell mellom 30 og 14 nautiske mil den dagen en oljetanker driver mot fjæresteinene i nord , sier generalsekretær Rasmus Hansson i WWF.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DEN RUSSISKE TRÅLEREN Malakhit forliser i Barentshavet i 2004, sørvest for Bjørnøya. FOTO: KV MALENE, ØSTERVOLD, FORSVARET, SCANPIX
DEN RUSSISKE TRÅLEREN Malakhit forliser i Barentshavet i 2004, sørvest for Bjørnøya. FOTO: KV MALENE, ØSTERVOLD, FORSVARET, SCANPIX Vis mer

WWF leverte i sin tid inn høringsuttalelse på departementets IMO-søknad, og ba om 55 kilometers avstand til kysten. De mener at at departementet endret søknaden før den ble sendt og at dette ble ikke informert om.

Statssekretær i Fisk- og kystdepartementet er av en annen oppfatning.

- Vi har ikke hevdet at den skulle ligge 30 natuiske mil fra land. I sør har vi økt avstanden til land, mens i nord ville oljeindustrien arbeide i fred, og da la vi de østgående skipenes led nærmere kysten, sier Vidar Ulriksen. I departementet sin egen pressemelding om saken er målesetningen klar: "Godsfartøyer over 5000 brutto tonn, [...] vil flyttes lenger ut fra kysten, til omkring 30 nautiske mil."

Store deler av strekket vil seilingsleden for de østgående skipene gå 20 nautiske mil fra land, med dagens forslag fra departementet. På det nærmeste blir avstanden 14 nautiske mil og leden vil gå gjennom viktige fiskeområder.Seilingsleden vil gå på innsiden av oljeinstalasjonene på Golilat. Skipene vil ha bunkersolje ombord, men ikke være fullastet med olje fra feltene i Barentshavet eller på fra den russiske sokkelen.

- Det vil være et betydelig framskritt å etablere denne korridoren. Det blir en klar forbedring fra dagens situasjon, sier Ulriksen.

Fiskarlaget protesterer

Norges Fiskarlag er uenig med departementets vurderinger. De frykter at oljetransporten vil komme i konflikt med fiskerinæringen.

- Vi mener det er lettere å få øye på en oljerigg enn en liten sjark og de kommer for nære land, sier Reidar Nilsen, leder i Fiskarlaget.

FOTO: AP AL GRILLO
FOTO: AP AL GRILLO Vis mer

Han hadde i går møte med statsråd Helga Pedersen og har bedt henne ettersende en endring til søknaden slik at oljetankerne må lengre fra kysten.

- En oljetanker med bunkersolje kan være lastet med alt fra 100 til 1000 tonn olje. Dette er enorme mengder, selv om det er lite i forhold til en fullastet tanker. Rocknes hadde 470 tonn olje ombord da den forliste i 2004, og vi husker alle de skadene, sier Skrede.

Nå har departementet seks uker om de ønsker å endre søknaden. Den skal til behandling i juni.

I en e-post til Dagbladet.no fra miljøvernminister Helen Bjørnøy forklares linjeskiftet med at "Av praktiske grunner kan ikke seilingsleden for hele strekningen gå akkurat 30 nautiske mil fra kysten.".

Fisk- og kystdepartementet har nettopp lagt ut et eget faktaark om saken som kan leses her.

- REGJERINGEN BRYTER EGNE LØFTER. WWF har tatt dette opp med fiskeridepartementet, og går nå til Stortinget med saken. Over: Generalsekretær i WWF, Rasmus Hansson.
ENDRER REGJERINGENS POLITIKK: Fisk- og kystminister Helga Pedersen senker miljøambisjonene når hun ikke krever 30 nautiske mils avstand til kysten for oljetankerne i Barentshavet.