FÅR IKKE KRISEHJELP: Adm.dir. Richard Canny har håpet innstendig på at regjeringen vil hjelpe Think ut av krisen - men den hjelpen kan han se langt etter. Foto: ERLEND AAS/SCANPIX
FÅR IKKE KRISEHJELP: Adm.dir. Richard Canny har håpet innstendig på at regjeringen vil hjelpe Think ut av krisen - men den hjelpen kan han se langt etter. Foto: ERLEND AAS/SCANPIXVis mer

Regjeringen griper ikke inn for å hjelpe Think

Kan bety dødsstøtet for elbilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen vil ikke gripe direkte inn for å redde elbilprodusenten Think, som kjemper mot en ny konkurs.

Mellom 125 og 175 ansatte blir permittert etter nyttår.

Selskapet mangler penger og ba mandag staten om en lånegaranti på 100 til 200 millioner kroner fra staten. Men det blir ikke aktuelt.

- Det er mange bedrifter som sliter i dagens finanskrise. Regjeringen kan ikke gå inn på eiersiden eller gå inn med direkte lån til én bedrift, sier statssekretær Rikke Lind (Ap) i Næringsdepartementet til NTB.

De ansatte i Think har fått permitteringsvarsel, og Think bekrefter at 50-70 prosent av de til sammen 250 ansatte vil bli permittert fra midten av januar.

- Vi befinner oss i en svært alvorlig situasjon, sa administrerende direktør Richard Canny i Think Global etter styremøtet mandag ettermiddag.


Tidsnød

Canny sier det er svært vanskelig å skaffe privat kapital i disse finanskrisetider, og håpet derfor at regjeringen ville trå til.

Statssekretær Rikke Lind oppfordrer Thinks ledelse til å søke støtte gjennom de etablerte låneordningene Innovasjon Norge eller Investinor. Hun viser også til at regjeringen vil komme med flere tiltak på nyåret som kan hjelpe kriserammede bedrifter. Men dette er trolig ikke raskt nok for Think.

- Vi trenger kapital i løpet av tre-fire uker, sier Canny.

Til det svarer Rikke Lind:

- Det er eierne og ledelsen som må ta hovedansvaret for den situasjonen bedriften har kommet opp i. Regjeringen kan ikke gå inn i en enkeltbedrift. Det er ikke riktig næringspolitikk, sier Lind.

Hun viser også til at det er to andre elbilprodusenter i Norge, og at det også gjør det vanskelig for regjeringen å gå inn med støtte.

Lind var fredag i forrige uke i møte med ledelsen i Think, men det har ikke vært kontakt i helgen.


Produseres ferdig

Think-bilene som er påbegynt, skal produseres ferdig, det betyr 100-150 biler. Men Canny kan ikke garantere at alle som har bestilt Think-bilene, vil få dem.

Think gikk konkurs for andre gang i 2006. Hvor nær konkurs selskapet nå er, vil ikke Canny svare konkret på, med unntak av at situasjonen for selskapet er «kritisk».

Han sier at det må produseres mellom 5000 og 7000 elbiler i året før Think går i balanse. I dag lages det åtte-ti Think-biler per dag, og kapasiteten er 5000 biler årlig.

Australieren Canny, som har 25 år bak seg i Ford, overtok som administrerende direktør i Think i oktober. Han har fremdeles stor tro på elbilen.

- Dette er framtiden for bilindustrien, sier han.

Canny sier at han har blitt ringt opp av representanter for regjeringen i flere land som er bekymret for det som nå skjer med elbilprodusenten.

(NTB)

NY MODELL: Thinks nysatsing Ox. Foto: THINK/SCANPIX
NY MODELL: Thinks nysatsing Ox. Foto: THINK/SCANPIX Vis mer