BYTTER VEI: Regjeringen vil minske antall fergesamband på E39. Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet
BYTTER VEI: Regjeringen vil minske antall fergesamband på E39. Foto: Lars Eivind Bones/DagbladetVis mer

Regjeringen har bestemt seg for E39-trasé

Regjeringen har bestemt at E39 blir lagt til det såkalte indre alternativ via Kvivsvegen mellom Hornindal og Volda i utbyggingen av veistrekningen fra Jølster i Sogn og Fjordane til Volda i Møre og Romsdal.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

 - Med dette har vi tatt nok et skritt for å sikre god framdrift i arbeidet med fergefri E39, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Valget av dette alternativet betyr at E39 vil krysse Nordfjorden med hengebru ved Svarstad i Stryn.

Alternativet «Indre trase» omfatter tunnel under Utvikfjellet, innkorting i Stryn og bru over Nordfjorden til Svarstad og så Kvivsvegen videre til Volda. Strekningen blir 87 kilometer lang og får en reisetid på om lag 65 minutter.

Blir billigere Statsminister Erna Solberg (H) sier de store investeringene som er gjort i den nye veien mellom Volda og Hornindal, var avgjørende for regjeringens beslutning.

- Det betyr at en får benyttet seg av de store veiinvesteringene som allerede er gjort på Kvivsvegen og i Hjartåberga i Volda, to områder der det nylig er bygd ny vei, sier Solberg til NRK. Bare på Kvivsvegen er det brukt over 1 milliard kroner.

Hun mener alternativet som er valgt, både blir billigere og raskere enn det såkalte midtre alternativet, som ville gått gjennom Stigedalen og videre til Volda. Også Statens vegvesen gikk inn for Kvivsvegen-alternativet.

Detaljplanlegging  - Nå kan vi begynne med detaljplanleggingen. Jo raskere veivalgene tas, jo lettere blir det å få fortgang i arbeidet med dette, sier Solberg til Aftenposten.

Samferdselsdepartementet sier indre trasé er beregnet til å koste om lag 5,8 milliarder 2013-kroner, noe som er vesentlig lavere investeringskostnader enn midtre alternativ.

Indre trasé kommer også bedre ut samfunnsøkonomisk enn varianten av midtre alternativ med bru over Voldafjorden.

- Vi lovet en rask avklaring av trasévalg. Det er viktig for å gi klare signaler om hvor man skal planlegge videre for ny vei, men også for de områdene som får frigitt båndlagt areal som kan disponeres til andre formål. Nå er det opp til lokale styresmakter å posisjonere traseene inn mot neste Nasjonal transportplan 2018-2027, sier samferdselsministeren.

(NTB)