FÅR PEPPER: Statsminister Erna Solberg (t.v.) og finansminister Siv Jensen får kritikk for avgiftspakka de legger fram i dag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
FÅR PEPPER: Statsminister Erna Solberg (t.v.) og finansminister Siv Jensen får kritikk for avgiftspakka de legger fram i dag. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Erna og Siv øker bensin- og dieselavgift

Regjeringen øker drivstoffavgiftene, men Venstre er ikke fornøyde

Zero mener regjeringspartiene bryter egen avtale, og MDG er svært kritiske.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringen vil øke dieselavgiften med 35 øre og bensinavgiftene med 15 øre. Forslaget legges fram etter statsråd fredag, opplyser en sentral kilde til Dagbladet.

Det var NRK som først meldte om saken.

Avgiftsøkningen er en del av en større pakke som legges fram i dag:

  • Dieselavgiften økes med 35 øre
  • Bensinavgiften økes med 15 øre
  • Mineraloljeavgiften økes med 20 øre
  • Årsavgiften reduseres
  • Bompengene skal reduseres
  • Pendlerfradraget skal økes

Ifølge NRK vil dette gjøre at en gjennomsnittlig norsk bilist totalt gå i pluss dersom regjeringens forslag går gjennom.

Misnøye i Venstre

Venstre har truet med å trekke sin støtte til regjeringen og ikke skrive under på en budsjettavtale dersom Høyre og Frp ikke lever opp til sitt løfte fra i fjor.

Der står det at statsbudsjettet for 2017 skal gi «betydelige reduksjoner i klimagassutslippene», problemet er bare at Høyre, Frp, Venstre og KrF er uenige om hvordan man skal definere «betydelige reduksjoner».

Trine Skei Grande har foreløpig ikke vært tilgjengelig for kommentar, men det er grunn til at tro at Venstre ikke kommer til å være fornøyde med løsningen som presenteres fredag.

I forhandlingene skal Frp, etter det Dagbladet erfarer, ha krevd både en bompengeseier og pendlerfradrag for bilistene. Venstre mener dette er stikk i strid med hensikten med grønt skatteskifte, fordi det premierer bilkjøring.

Det er uvisst hvordan KrF stiller seg til drivstofføkningene, som går langt lenger enn det KrF gjorde i sitt alternative budsjett for 2016.

Der hadde de nemlig kun lagt inn en økning på 10 øre på bensin og 20 øre på diesel.

Regjeringens forslag til avgiftspakke er også høyere enn det Ap hadde i sitt alternative budsjett for 2016. Sp foreslo en høyere bensinavgift, men lavere dieselavgift.

- Bryter avtale

Zero er på sin side svært kritisk til avgiftsopplegget som nå legges fram.

- Dette er altfor lite. Vi må øke drivstoffavgiftene med minst en krone for å gjøre biodrivstoff konkurransedyktig, sier Zero-leder Marius Holm.

- Selv om resten av statsbudsjettet ikke er kjent, mener du basert på denne avgiftspakka at regjeringen har brutt løftet om «betydelige reduksjoner»?

- Ja, vi kan si med stor sikkerhet at dette ikke vil gi reduksjoner. Kostnadene med forurensingene stiger mindre enn kjøpekraften, og det har aldri vært billigere å kjøre fossilt enn nå, sier Holm.

Zero-lederen mener engangsavgiften må opp, og understreker at dette ikke er noe Venstre kan gå med på.

- Det vil være umulig for Venstre å gå inn i valgkampen etter å ha gitt flertall til et avgiftsopplegg som dette.

- Forurensingspakke

MDG-leder Rasmus Hansson er ikke mildere i sin kritikk.

- Dette er en forurensingspakke og ikke et grønt skifte.

- Men vi vet foreløpig ikke hva som står i resten av budsjettet, kan det hende at totalt kommer med pakke som gir nødvendig klimaeffekt?

- Sannsynligheten er veldig mye lavere etter dette utspillet. Hadde de hatt lyst på et grønt statsbudsjett, så skulle de ha brukt denne anledningen til det. I stedet kler de av seg det grønne skiftet i full offentlighet, sier Hansson, og legger til:

- Sannsynligheten for at de har brutt fjorårets budsjettavtale er skyhøy.

Også Naturvernfobundet er skuffet over regjeringens avgiftspakke.

- Dette er latterlig og ikke i nærheten av hva som trengs for å få til grønn omstilling i transportsektoren, skriver Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, i en epost.

Dagbladet snakket med Frp-leder Siv Jensen like etter landsstyremøtet tidligere denne måneden, da var hun på sin side klar på at de vil ha avgiftene på bensin og diesel ned.

- Vi har alltid vært og skal alltid være bilistenes parti, sa Siv Jensen da.

Saken oppdateres