I TJENESTE: Her er en av MTB-ene på oppdrag for Sjøforsvaret i 2005. Nå er den og fem andre av de høyteknologiske skipene i hendene på den nigerianske krigsherren og ekspiraten Government «Tompolo» Ekpemupolo. Foto: FORSVARETS MEDIESENTER
I TJENESTE: Her er en av MTB-ene på oppdrag for Sjøforsvaret i 2005. Nå er den og fem andre av de høyteknologiske skipene i hendene på den nigerianske krigsherren og ekspiraten Government «Tompolo» Ekpemupolo. Foto: FORSVARETS MEDIESENTERVis mer

Regjeringen strammer inn regelverket etter Dagbladets avsløringer

Forsvarets krigsskip havnet hos paramilitære i Afrika.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag, uten forsvarsel, kunngjør Utenriksdepartementet (UD) at de strammer inn regelverket for eksport av tidligere militært utstyr fra Forsvaret. Fra og med i dag er det lisensplikt på alle slike salg - i praksis betyr det at transaksjonene må godkjennes av UD.

Forbud Dagbladet har i en lengre artikkelserie avslørt at en rekke norske marinefartøy er solgt til paramilitære i utlandet og endt opp hos en krigsherre i Nigeria, der de brukes i væpnede oppdrag. Dette er i strid med UDs regler, som forbyr salg til aktører som kan komme til å bevæpne fartøyene og bruke dem til sikkerhetstjenester i konfliktområder.

KLARE FOR AVHENTING: Her ligger de seks MTB-ene i Horten i fjor høst, klare for å bli fraktet til Storbritannia. Alt tyder imidlertid på at de ble seilt rett til Nigeria, i strid med avtalen. Foto: FORSVARETS MEDIESENTER
KLARE FOR AVHENTING: Her ligger de seks MTB-ene i Horten i fjor høst, klare for å bli fraktet til Storbritannia. Alt tyder imidlertid på at de ble seilt rett til Nigeria, i strid med avtalen. Foto: FORSVARETS MEDIESENTER Vis mer

Frode O. Andersen, fungerende kommunikasjonssjef i UD, bekrefter at regelendringen skyldes medieomtalen.

KRIGSSKIP IGJEN: Her er MTB-ene noen uker etter hentingen - nå i Nigeria, med paramilitære om bord. Foto: PRIVAT
KRIGSSKIP IGJEN: Her er MTB-ene noen uker etter hentingen - nå i Nigeria, med paramilitære om bord. Foto: PRIVAT Vis mer

- Det har over tid vært flere saker koblet til salg av tidligere norsk militært materiell. Disse sakene har vist et behov for å klargjøre regelverket, sier Andersen til Dagbladet.

KRIGSHERRE: De seks MTB-ene er nå del av den private marinen til krigsherren og ekspiraten Government «Tompolo» Ekpemupolo.
KRIGSHERRE: De seks MTB-ene er nå del av den private marinen til krigsherren og ekspiraten Government «Tompolo» Ekpemupolo. Vis mer

- Norge har et av verdens strengeste regelverk for eksport av forsvarsmateriell. Prinsippet «én gang militært, alltid militært» vil skjerpe dette ytterligere. Det vil skape tydeligere rammer for avhending av utrangert militært utstyr og styrke vår nasjonale kontroll over hvor og hvordan tidligere norsk militært materiell blir brukt, sier utenriksminister Børge Brende (H) i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lurt av britisk kjøper Blant transaksjonene Dagbladet har satt søkelyset på, er salget av seks missiltorpedobåter (MTB-er) til det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global. Selskapet er i britisk etterretnings søkelys på grunn av mistanker om korrupsjon og salg av krigsskip til paramilitære i Nigeria.

FRYKTEDE PIRATER: Krigsherren Tompolo, som til slutt fikk båtene, var frem til 2009 leder av den fryktede opprørsgeriljaen MEND, som er beryktet for kapringer, kidnappinger og angrep mot den internasjonale oljevirksomheten i Nigeria. Foto: PIUS UTOMI EKPEI / AFP / NTB SCANPIX
FRYKTEDE PIRATER: Krigsherren Tompolo, som til slutt fikk båtene, var frem til 2009 leder av den fryktede opprørsgeriljaen MEND, som er beryktet for kapringer, kidnappinger og angrep mot den internasjonale oljevirksomheten i Nigeria. Foto: PIUS UTOMI EKPEI / AFP / NTB SCANPIX Vis mer

Og ganske riktig, ei tid etter at CAS hentet missiltorpedobåtene i Horten i fjor høst, dukket de opp i Nigeria, som del av en privat marinestyrke tilhørende krigsherren og piraten Government «Tompolo» Ekpemupolo.

Ekpemupolo driver kystvakttjeneste på oppdrag fra den nigerianske regjeringen, med base i havnebyen Laos; oppdraget består bl.a. i piratjakt og skatteinnkreving langs kysten. Kontrakten han har med den nigerianske staten, er verdt 600 millioner kroner.

Varslet Det viser seg at Toll- og avgiftsdirektoratet i forkant av salget ble varslet av sine britiske kolleger om at skipene kunne ende opp i Nigeria. Direktoratet varslet UD, Forsvaret og Politiets sikkerhetstjeneste - uten at dette hindret salget.

Forsvaret slo seg til ro med en forsikring fra det britiske sikkerhetsselskapet om at de ikke var koblet til den nigerianske krigsherren. UDs eksportavdeling anbefalte å sjekke hvorvidt båtene ble ført til britisk havn etter salget, og flaggregistrert i Storbritannia. I stedet ble fartøyene etter alt å dømme seilt direkte til Nigeria, og verken Forsvaret eller UD kan dokumentere at anbefalingen ble fulgt opp.

UD vedgikk i forrige uke at de kan ha blitt ført bak lyset av CAS, og saken er under gransking.

LES OGSÅ:
Norske krigsskip havnet i Nigeria
Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (Pluss)
Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på
Støre legger ansvare på britiske myndigheter
Ber britene holde tilbake KNM «Horten»
Forsvaret hevder skipene har britiske flagg. Men de ble aldri registrert
Nå seiler også KNM «Horten» uten flagg og registrering
Solgte kystvaktskip til omstridt sør-afrikansk våpeneksportør
Støre mener Norge har et av verdens strengeste eksportregelverk
- Nå må Børge Brende på banen
Kontrollkomiteen vil granske Forsvarets båtsalg
Han fikk kjøpe norsk krigsskip til borgerkrigen i Libya
Nekter for å ha kjent til Libya-kontrakt
Forsvaret innleder full ekstern granskning etter krigsskip-avsløringene
Tollvesenet slo alarm om Forsvarets krigsskipssalg
Også Tollvesenet skal granske Forsvarets båtsalg
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria