KREVER TILTAK: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ber Sjøfartsdirektoratet om å føre tilsyn med og fremme gode arbeids- og levevilkår på norske fartøy og utenlandske fartøy i norske farvann. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
KREVER TILTAK: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ber Sjøfartsdirektoratet om å føre tilsyn med og fremme gode arbeids- og levevilkår på norske fartøy og utenlandske fartøy i norske farvann. Foto: Torbjørn Berg / DagbladetVis mer

Dagbladets avsløringer får konsekvenser:

Regjeringen tar grep for sjøfolkene på krabbebåtene

Sjøfartsdirektoratet blir pålagt å kontrollere arbeids- og levevilkår for sjøfolk. Sosial dumping i snøkrabbeflåten blir tatt opp med EU-kommisjonen neste uke.

Næringsminister Torjørn Røe Isaksen (H) tar flere grep for å få belyst og forbedret arbeidsforholdene på utenlandske skip på oppdrag i norske farvann. Initiativene kommer som direkte følge av Dagbladets avsløringer av slavelignende forhold for utenlandske sjøfolk om bord på snøkrabbeskip i Barentshavet.

Sjøfartsdirektoratet har tidligere ikke prioritert å kontrollere sjøfolks arbeids- og levevilkår i sine kontroller, mener Norsk Sjømannsforbund. Kontrollene har i hovedsak konsentrert seg om skipets sikkerhet og tekniske tilstand. Direktoratet har heller aldri tidligere vært pålagt å prioritere sjøfolks arbeids- og levevilkår. Men nå blir direktoratet pålagt å gjøre nettopp det.

Dagbladet har i en serie artikler avdekket omfattende sosial dumping og mulig menneskehandel på latviske, litauiske og russiske båter som kom til Norge for å fiske snøkrabbe. Mange nordmenn har tjent gode penger på virksomheten, basert på slavekontrakter i strid med EUs minstekrav.
Dagbladet har i en serie artikler avdekket omfattende sosial dumping og mulig menneskehandel på latviske, litauiske og russiske båter som kom til Norge for å fiske snøkrabbe. Mange nordmenn har tjent gode penger på virksomheten, basert på slavekontrakter i strid med EUs minstekrav. Vis mer

Torbjørn Røe Isaksen har besvart spørsmål fra Arbeiderpartiets stortingsrepresentanter Arild Grande og Cecilie Myrseth om utstrakt sosial dumping og mistenkelig aktivitet på utenlandskflaggede skip som opererer i norsk fiskerisone og i norske havner. Stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes (SV) har også reist kritiske spørsmål om dette i Stortinget.

- Vil lære

Statsråden skriver at arbeids- og leveforholdene om bord på de latviske fiskefartøyene som Dagbladet har beskrevet i sin reportasjeserie «krabbekrigen» ikke er slik Norge ville ha akseptert på norske skip, og at det heller ikke er slik det skal være om bord på utenlandske skip som er i norske farvann.

- Jeg har invitert Sjøfartsdirektoratet til et møte 21. januar for å drøfte forholdene som er avdekket i reportasjeserien, og for å se nærmere på hva vi kan lære av saken. Hovedtemaet er direktoratets tilsynsvirksomhet og en oppfølging av debatten i Stortinget.

- En sentral oppgave for Sjøfartsdirektoratet som tilsynsmyndighet er å påse at skip i Norge er trygge arbeidsplasser, og at arbeids- og leveforholdene til de som jobber om bord, er gode. Vi vil høre hvordan direktoratet jobber med dette, og hva de har planer om framover, sier Torbjørn Røe Isaksen til Dagbladet.

- Prioriterte tiltak

I tildelingsbrevet for 2019 til Sjøfartsdirektoratet, som er sendt ut denne uka, skriver departementet at direktoratet skal føre tilsyn med og fremme gode arbeids- og levevilkår på norske fartøy og utenlandske fartøy i norske farvann. Direktoratet skal arbeide for at skip i Norge er trygge, seriøse og forsvarlige arbeidsplasser, og at arbeids- og leveforholdene til sjøfolkene er gode.

Dette er nye formuleringer.

Les tildelingsbrevet her

Tildelingsbrevet, som kan beskrives som en arbeidsinstruks, fastsetter mål, indikatorer og prioriterte tiltak for Sjøfartsdirektoratet i 2019. Brevet spesifiserer også enkelte konkrete og prioriterte oppgaver som at Sjøfartsdirektoratet skal være en synlig og tydelig pådriver i det internasjonale regelverksarbeidet for sikkerhet, miljø og innovasjoner gjennom å delta i organisasjoner som IMO, ILO, Paris MoU og gjennom EØS/EU.

Som offentlig oppdragsgiver har Sjøfartsdirektoratet et særskilt ansvar for å motvirke arbeidslivskriminalitet. Det forventes at offentlige virksomheter går foran i arbeidet med å fremme et seriøst arbeidsliv. Akkurat dette har vært påpekt i oppdragsdokumentet gjennom flere år, men det har vært rettet mot Sjøfartsdirektoratets egne innkjøp av varer og tjenester.

DET UKJENTE HELVETE: Dagbladet avdekker hverdagen om bord i snøkrabbe-båtene som opererte fra Båtsfjord. Video: Øistein Norum Monsen og Gunnar Thorenfeldt. Etterarbeide: Per Ervland Les saken her: https://www.dagbladet.no/magasinet/krabbekrigens-ofre/70428600 Vis mer

Møter med EU-kommisjonen

Neste uke skal det avholdes et bilateralt møte med transportdepartementet i EU-kommisjonen, det såkalte DG Move, som blant annet har ansvar for sikkerhet i transportbransjen. Også her blir Dagbladets snøkrabbe-avsløringer tema.

Fra norsk side skal møtet ledes av ekspedisjonssjef Birgit Løyland.

- Vi vil orientere transportdepartementet DG Move om sakene fra Dagbladet og diskutere hvordan EU følger opp at medlemslandene overholder sine forpliktelser. Vi vil også ta opp utfordringer knyttet til kontroll i forhold til regelverket, sier Birgit Løyland.

- I tillegg til dette vil vi også ta dette temaet opp i et egnet møte med EU-kommisjonen for å få klarlagt hva EU gjør i forhold til egne medlemsland når det gjelder ansvaret som flaggstatene har. Dette skal skje i løpet av vårsesjonen, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Han understreker at den norske kontrollen av utenlandske skip aldri vil erstatte de forpliktelser som hører til den ansvarlige flaggstaten.

Torbjørn Røe Isaksen lover samtidig at Norge fortsatt vil ha en pådriverrolle internasjonalt i kampen mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske og fiskerikriminalitet.

Fiskekrim-rapporter anslår at rundt 20 prosent av fisken som tas opp internasjonalt, fanges ulovlig.

- Fiskerikriminalitet er en samlebetegnelse som omfatter alle straffbare forhold, inkludert ulovlig fiske, skattekriminalitet, tollsvindel, bedrageri, korrupsjon, menneskehandel i form av tvangsarbeid i fiskerisektoren, menneskesmugling og narkotikasmugling, sier Røe Isaksen.