FLOPP? Videoen fra pressekonferansen etter møtet mellom Colombias regjering og opprørsbevegelsen FARC (øverst t.h.) er sett av 1275 brukere. Statsministerens nyttårstale på ble sett 2690 ganger på YouTube. Foto: Skjermdump
FLOPP? Videoen fra pressekonferansen etter møtet mellom Colombias regjering og opprørsbevegelsen FARC (øverst t.h.) er sett av 1275 brukere. Statsministerens nyttårstale på ble sett 2690 ganger på YouTube. Foto: SkjermdumpVis mer

Regjeringen tilbyr nett-TV nesten ingen ser på

Den mest sette videoen har bare 1275 klikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Videoene på Regjeringen.no blitt sett av totalt 14 862 personer hittil i år.

Det viser tall fra Regjeringens web-seksjons egen statistikkmåling. På nettsiden blir det publisert reportasjer og livestreaming fra de ulike departementene. Totalt er det publisert 85 videoer i år.

Den mest sette videoen har 1275 klikk. Den handler om en pressekonferanse med Colombias regjering.

Dette er tall som viser brukere som ser hele videoen og er seere som ikke klikker seg videre før reportasjen er ferdig.

Over dobbelt så mange har klikket seg inn på en video, og ikke ser reportasjen ferdig. Totalt i år er det 25 094 klikk. 14 868 av dem har altså sett hele reportasjer.

- Vi evaluerer fortløpende alle våre produkter og jobber for å forbedre kvaliteten og å nå til flere grupper med informasjon og kommunikasjon, sier Marta Prerovska, web-seksjonssjef i Departementets servicesenter.

Til sammenlikning har videoen på Dagbladet.no fra Aschehougs hagefest også blitt sett av cirka 25 000.

Ressursbruk Opptak av pressekonferansene gjøres i samarbeid mellom flere avdelinger i Departementets servicesenter. De leverer live-streaming ut til mediene i forbindelse pressekonferanser og lignende i tillegg til å produsere og publisere reportasjer for departementene. Statistikken skiller ikke mellom live-sendinger og sanntidsendinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Samlede kostnader er vanskelig å fastslå fordi personene som jobber med produksjon, streaming og publisering arbeider med ulike oppgaver i tillegg til dette, sier seksjonssjefen.

Departementene og Statsministerens kontor har tatt i bruk nett-TV-sendinger og streamingteknologi allerede i 2003, den gangen het tjenesten Odin-direkte.

- Departementene og Statsministerens kontor ønsker å åpne for mulighet til at journalister i distriktene, som ikke har tilgang til å komme på pressekonferanser eller andre arrangementer, til å følge med på denne måten. I tillegg er det åpent for andre interesserte, sier Prerovska.

- Tjenesten er viktig også fordi det viser at regjeringen og departementene bruker ny teknologi i kommunikasjon med befolkningen, sier hun.

Nettaviser og TV-kanaler sender ofte fra Regjeringens livedekning. Antallet seere på disse sendingene er ikke regnet med her.
  Youtube-flopp Regjeringen har også en egen youtube-konto der enkelte reportasjer blir publisert. Der har mange av videoene fått under 100 klikk. Statsministerens nyttårstale 2012 regjerer på toppen av mest sette videoer med 2690 klikk.

- Det er to sentrale ting som er grunnen til at videoer ikke blir besøkt. Enten vet ikke folk om det, eller er ikke innholdet interessant nok til at det deles på sosiale medier, sier Arne Krokan, professor i sosiologi og statsvitenskap, og jobber med sosiale medier og  IKT i offentlig sektor.

Han viser til Twitter og Facebook som de to viktigste arenaene i sosiale medier.

- Innholdet må bety noe for oss og berøre oss for at vi vil dele det med andre, sier han.

Krokan har selv ikke sett videoene på Regjeringen sine nettsider og uttaler seg på generelt grunnlag.

Positiv til Regjeringen-TV - Jeg synes det er postitivt at de ønsker å nå flere med bruk av lyd og bilde. Tekst har hatt monopol på informasjon lenge. Sosiale medier bryter tekstmonopolet, her kan video deles med en enkel link, sier han.

- Hvis det fungerer bra, er det en bra satsing. Video sterkt virkemiddel. Så kan det jo diskuteres om hvorfor det ikke blir brukt, mener Krokan.