Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil ha tunneler og bruer fremfor ferjer på E39 på Vestlandet. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil ha tunneler og bruer fremfor ferjer på E39 på Vestlandet. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Regjeringen vil ha ferjefri E39

Vil redusere reisetida med sju timer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Startskuddet skal gå senest i 2015 ved bygging av tunnel under Boknafjorden. Dette prosjektet, kalt Rogfast, får alene en pris på 10 milliarder kroner, hvorav bilistene må betale 9 milliarder kroner, melder NRK.

Tunnelen blir verdens lengste og dypeste, med sine 25 kilometers lengde og et nivå på 390 meter under havflaten på det dypeste.

Transportplan Forslaget for Rogfastprosjektet mellom Mekjarvik og Arsvågen i Rogaland inngår i Nasjonal transportplan (NTP), som legges fram for Stortinget 12. april, skriver Aftenbladet.

I planen inngår også kryssing av Sognefjorden, men der tar regjeringen forbehold om at det lar seg gjøre rent teknisk, ifølge Bergens Tidende.

- Der må en utrede nye løsninger, men vi regner med at teknologien skal komme oss i møte, sier kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete (Sp) til avisa.

Sju timer mindre Til NTB opplyser statssekretær Erlend Fuglum (Sp) i kommunal- og regionaldepartementet at en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim vil redusere reisetiden med sju timer fra dagens tjue timer på den 1100 kilometer lange strekningen.

Trafikantene vil dermed få redusert sine tids- og kjørekostnader med 4-6 milliarder kroner per år, ifølge Fuglum.

Vekstkraft Til NRK sier næringsminister Trond Giske (Ap) at NHO og lokalt næringsliv har vært blant de fremste lobbyistene for ferjefri veiforbindelse langs hele Vestlandet.

- Dette er kanskje det aller beste vi kan gjør for næringslivet på Vestlandet. Vekstkraften blir enda sterkere når Bergen-Haugesund-Stavanger blir én felles region i enda større grad, sier Giske.

Statsråden er ikke bekymret for at bomutgiftene for de reisende blir høyere enn ferjeprisen.

- Alle pengene bilistene nå betaler til fergebilletter, blir nå en nedbetaling på en vei som står der til evig tid, argumenterer Giske.

(NTB)