Regjeringen vil lempe på alkoholreklamereglene

Regjeringen vil fjerne en rekke reklamehindringer for alkohol. Endringene trenger ikke å godkjennes av Stortinget.

LEMPER PÅ REGLER: Regjeringen vil lempe på reglene for alkoholreklame. Foto: BENJAMIN A. WARD / DAGBLADET
LEMPER PÅ REGLER: Regjeringen vil lempe på reglene for alkoholreklame. Foto: BENJAMIN A. WARD / DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Regjeringen har tidligere foreslått å myke opp regelverket når det gjelder åpningstider for Vinmonopolet. Nye ordninger for taxfreehandel er også innført. Nå ønsker helseminister Bent Høie (H) å tillate puber, dagligvarebutikker og nettsteder å gi mer informasjon om alkoholprodukter, skriver Vårt Land.

- Regelverket er gammelt, og det er i tillegg kommet nye mediekanaler. Dessuten vil vi gjøre det enklere for aktørene å forholde seg til hva som er tillatt og hva som ikke er det, sier statssekretær Cecilie Brein-Karlsen (Frp) i Helsedepartementet.

Oppmykningen av regelverket via forskriftsendringer betyr at Stortinget ikke behøver å involveres. Regjeringen ønsker å tillate at flere alkoholtilbydere skal kunne få publisere mer og bedre illustrert omtale av produktene sine, både på nettsider og menyer, der ølflaskene står i butikken og ved restaurantbordet.

På nettsidene skal det bli lov å legge ut bilder av alkoholprodukter med informasjon og pris, noe det i dag ikke er lov til.

- Dette er vi svært skeptiske til. Her justerer regjeringen av hensyn til alkoholbransjen og ikke av hensyn til folkehelsen, sier generalsekretær Mina Gerhardsen i rusfeltets organisasjon, Actis. Hun viser til at Finland nettopp har strammet inn sine reklameregler.

Statssekretær Brein-Karlsen understreker at reklameforbudet ligger fast.

Forslaget er nå sendt ut til høring.

(NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer