RYDDER SKOG: Sumatra, den nordligste av de store øyene som utgjør Indonesia, har enorme regnskogområder. Bildet viser en palmeoljeplantasje ved naturreservatet Rawa Singkil, sør i Ache-provinsen. Foto: AFP Photo / NTB Scanpix
RYDDER SKOG: Sumatra, den nordligste av de store øyene som utgjør Indonesia, har enorme regnskogområder. Bildet viser en palmeoljeplantasje ved naturreservatet Rawa Singkil, sør i Ache-provinsen. Foto: AFP Photo / NTB ScanpixVis mer

Palmeolje i biodrivstoff

Regjeringspartiene ber klimaministeren ta palmeolje-grep

Høyre, FrP og Venstre krever gjennomgang av «alle mulige virkemidler».

Palmeoljen har etter hvert få venner igjen, også i politikken.

Nå går stortingsgruppene fra regjeringspartiene Høyre, FrP og Venstre sammen og sier de «vil palmeolje til livs».

Det vil de gjøre med å kalle inn deres egen Klima- og miljøminister, Ola Elvestuen (V), til Stortinget, og be han komme opp med «raske virkemidler som begrenser bruken av palmeolje i biodrivstoff».

Partiene ber Elvestuen om å ta en grundig gjennomgang av «alle mulige virkemidler».

Halvparten er palmeolje

Debatten om palmeolje har vært en av denne vårens store klimadebatter i Norge. Å øke bruken biodrivstoff er et av regjeringens viktigste tiltak for å få ned utslippene fra transportsektoren, men biodrivstoffet har kommet med en bakside.

I begynnelsen av mai kom nye tall fra Miljødirektoratet, som viste at i 2017 var 46 prosent av alt biodrivstoff som ble omsatt i Norge basert på palmeolje.

Det tilsvarer i underkant av ti prosent av det totale drivstoffsalget.

NEI TIL PALMEOLJE: Terje Halleland i FrP mener Norges satsing på biodrivstoff ikke må gå på bekostning av regnskogen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
NEI TIL PALMEOLJE: Terje Halleland i FrP mener Norges satsing på biodrivstoff ikke må gå på bekostning av regnskogen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Grunnen til at palmeolje er kontroversielt er fordi enorme plantasjer bidrar til store CO2-utspill på grunn av avskoging, og fordi det biologiske mangfoldet blir rasert.

Ifølge drivstoffbransjen er nesten alt palmeoljedrivstoff som selges i Norge produsert i henhold til bærekraftkriterier fra EU.

Regnskogfondet mener likevel at etterspørselen etter palmeolje bidrar til at store regnskogsområder blir ryddet for å gi plass til plantasjer.

Avskoging

- Biodrivstoffet må bli mer bærekraftig. Vi ønsker raske tiltak for å få dette til, sier Venstres Ketil Kjenseth i en felles uttalelse til Dagbladet.

Både Lene Westgaard-Halle (H) og Terje Halleland (FrP) viser til at Norges satsing på biodrivstoff ikke må gå på bekostning av regnskogen.

- Til nå har regjeringen brukt 23,5 milliarder kroner på å beskyttelse av regnskog. Da kan vi ikke i andre enden bidra til mer avskoging. Nå vil vi ha svar fra statsråden om hvilke tiltak regjeringen vil sette i gang som begrenser bruken av palmeolje i biodrivstoff, sier FrPs Terje Halleland.

- Paradoksalt

Lars Haltbrekken i SV hilser initiativet fra regjeringspartiene velkommen, men stiller seg undrende til hvorfor det har tatt så lang tid.

- Seinest sist fredag kunne de sørget for flertall for et forslag fra SV i Stortinget, som ville kasta palmeolje ut av drivstoffmarkedet i Norge. Det er litt paradoksalt at de under en uke etterpå ber om en redegjørelse fra statsråden, all den tid de kunne ha stemt for vårt forslag og sørge for at vi begynner å gjøre noe, sier Haltbrekken.

- Jeg sier som Jonas Gahr Støre pleier å si om Høyre: «For lite, for seint».

Haltbrekken mener det gjenstår å se hva som blir utfallet, men sier han forventer at ord nå blir til handling.

- Må treffe riktig

Lene Westgaard-Halle i Høyre, sier til Dagbladet «i stedet for å vedta noe over bordet», er det nødvendig med en grundig gjennomgang av virkemidlene i biodrivstoff-politikken, for å sørge for at endringene som skal gjøres treffer riktig.

- Det må være forutsigbart for bransjen, og vi må sørge for at virkemidlene ikke også rammer det rene biodrivstoffet, sier hun.

Også i EU har det vært bevegelse i biodrivstoff-politikken. Nylig ble EU-landene enige om en ny politikk for fornybar energi, der de forplikter seg til å fase ut palmeolje i biodrivstoff innen 2030.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen uttalte da til Dagbladet at «Norge må få til en omstilling langt raskere».

Regjeringen vil blant annet utrede mulighetene for å øke kravet til hvor mye av biodrivstoffet som skal være «avansert» - som betyr at det lages av avfall fra skog- og landbruk.

Truet med handelskrig

- Vi følger også opp Stortingets anmodningsvedtak (om forbud mot palmeolje i offentlige anskaffelser, red.anm.) fra juni i fjor, og vi vil se på muligheten til å gi forbrukerne enklere tilgang på informasjon om klima- og miljøeffekten av drivstoffet de bruker, sa Elvestuen.

Stortingsvedtaket om forbud mot palmeolje i offentlige anskaffelser har ligget til behandling hos regjeringen i over et år.

Utfordringen er blant annet å lage et forbud som ikke bryter med Norges handelsavtaler og internasjonale forpliktelser.

Dagbladet skrev tidligere i år om at Indonesia har truet med å slutte å kjøpe norsk fisk dersom forbudet gjennomføres.

Under et besøk i Jakarta i april, lovet fiskeriminister Per Sandberg, ifølge Indonesias handelsminister, at forbudet ikke kommer til å bli noe av.

Fiskeridepartementet opplyste da til Dagbladet at «Sandberg understreket at regjeringen ikke støttet forslaget da det ble vedtatt i Stortinget, men at regjeringen har saken til vurdering».