Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Regn med 10 kr liter'n

Bensinen skal bli dyrere og det blir lik pris landet rundt. Biler som bruker lite bensin eller diesel blir billigere, bensinslukere straffes. Finansminister Gudmund Restad bekrefter at bilavgiftene vil bli endret. Regn med en bensinpris på ti kroner literen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finansminister Gudmund Restad presenterer i et innlegg i årsberetningen fra Norges Automobilforbund (NAF) en dramatisk endring av bilavgiftene:

  • Bensin og diesel skal bli dyrere ved at avgiften øker. Dermed vil folk kjøre mindre. De som kjører økonomisk blir premiert. Bensinprisen kan bli ti kroner literen.
  • Lik bensinpris landet rundt.
  • Importavgiften på nye biler endres. Mens bilens vekt, hestekrefter og sylindervolum i dag avgjør avgiften, vil bensinforbruket blir sentralt i framtida.

Samme inntekter

Statens inntekter fra bilen skal ikke reduseres. I fjor ble bilistene melket for 30 milliarder kroner.

Ved å øke bensinprisene vil det bli en straff å kjøre en stor amerikaner, flerbruksbiler, van-er, en bil med firehjulstrekk eller en stor Mercedes, BMW eller Volvo. Typiske statusbiler som Porsche, Ferrari og Jaguar vil bli så dyre at de nesten vil forsvinne. Vinnere blir biler som «går på lukta» av bensin. Du skal fristes til å kjøpe bensingjerrige biler.

Fra neste år

Regjeringen har annonsert at forslag om endrede bilavgifter vil komme høsten 1999, og bli innført fra 1. januar 2000.

- Straffet blir de som kjører eldre biler, sier administrerende direktør Aksel Bruun i NAF til Dagbladet. Det er ikke noe problem for dem med penger nok å kjøpe en ny bil som bruker mindre bensin. Men hva med dem som må kjøre eldre biler med høyere forbruk? Norge har allerede Europas dyreste bensin. Økes bensinavgiftene ytterligere vil det ramme eiere av eldre biler, sier Bruun.

Velger du ny eller brukt bil i dag lønner det seg å studere forbruket:

Blir bensinen dyrere, vil det bli lettere å selge en bil med lavt forbruk som bruktbil om to eller tre år.

VINNER: Biler som bruker lite bensin blir vinnere når avgiftene endres. Det gleder bildirektørene Gunnar Eik og Svein Starung som selger vinnerbilene.