KANTRER: Migranter i en kantrende båt utenfor kysten av Libya i mai. 500 ble reddet av de italienske skipene Bettica og Bergami. Rundt 500 migranter ble reddet, men et ukjent antall druknet. Bildet ble frigitt av den italienske marinen 25. mai, samme uke som det ble reddet 13.000 flyktninger i havområdet mellom Libya og Italia. Foto: Marina Militare/Handout via REUTERS
KANTRER: Migranter i en kantrende båt utenfor kysten av Libya i mai. 500 ble reddet av de italienske skipene Bettica og Bergami. Rundt 500 migranter ble reddet, men et ukjent antall druknet. Bildet ble frigitt av den italienske marinen 25. mai, samme uke som det ble reddet 13.000 flyktninger i havområdet mellom Libya og Italia. Foto: Marina Militare/Handout via REUTERSVis mer

Regner med 10000 båtflyktninger fra Libya hver uke

EUs redningsoperasjon i Middelhavet gjør at menneskesmuglerne sender flere ut i lite sjødyktige båter, mener Frontex.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frontex regner med at 300.000 mennesker vil legge ut på den livsfarlige båtferden fra Libya mot Europa i år.

Det er direktør i EUs grenseovervåkningsorganisasjon Frontex, Klaus Roesler, som kommer med de nye beregningene i den tyske avisa Bild.

Roesler sier også at EUs intense redningsaktivitet i områdene utenfor kysten av Libya gjør at menneskesmuglerne sender lite sjødyktige båter, overfyllt av flyktninger ut på havet, fordi de antar at de vil bli reddet av EU.

SKYLT I LAND: Folk dekker til migranter skylt i land etter at en båt sank utenfor kysten av Zuwara, vest for Tripoli i begynnelsen av juni. Foto: REUTERS/Hani Amara.
SKYLT I LAND: Folk dekker til migranter skylt i land etter at en båt sank utenfor kysten av Zuwara, vest for Tripoli i begynnelsen av juni. Foto: REUTERS/Hani Amara. Vis mer

- Dette fører til at flere legger ut, sier Roesler.

Stor økning

FNs sikkerhetsråd vedtok tirsdag enstemmig et mandat for å utvide det marine oppdraget Sophia i farvannet utenfor den Libyske kysten.

Formålet er foruten å redde flyktnigner i havsnød og bekjempe menneskesmugling, også å bidra til å hindre våpensmugling til Libya.

SYNKENDE BÅT: Migranter i en synkende båt utenfor Libya i slutten av mai. Rundt 50 ble reddet, mens rundt 30 fryktes druknet etter forliset. Foto: Foto: AFP PHOTO / MARINA MILITARE / STR
SYNKENDE BÅT: Migranter i en synkende båt utenfor Libya i slutten av mai. Rundt 50 ble reddet, mens rundt 30 fryktes druknet etter forliset. Foto: Foto: AFP PHOTO / MARINA MILITARE / STR Vis mer

Bare i løpet av uka fra 20. til 27. mai ble det reddet 13.000 båtflyktninger i havområdet mellom Libya og Italia, det høyeste tallet for en uke så langt.

Så langt i år har det kommet omtrent like mange flyktninger via denne ruta som i fjor, men trenden er økende. I mai kom det dobbelt så mange som i april, ifølge Frontex.

Svært mange av migrantene som velger å legge ut på den farlige sjøferden kommer fra Vest-Afrika og Afrikas horn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

REDDET: En av de 1017 migrantene som ble plukket opp av det noske skipet Siem Pilot i slutten av mai, venter på å bli registrert ved et mottakssenter i Salerno i Italia. Foto: Ivan Romano/Pacific Press
REDDET: En av de 1017 migrantene som ble plukket opp av det noske skipet Siem Pilot i slutten av mai, venter på å bli registrert ved et mottakssenter i Salerno i Italia. Foto: Ivan Romano/Pacific Press Vis mer

Antallet migranter som kommer sjøveien fra Libya og Egypt er nå langt høyere enn antallet som reiser fra Tyrkia til Hellas.

I mai kom kun 500 mennesker sjøveien til Hellas, 60 prosent færre enn måneden før.

Den dramatiske nedgangen i antall flyktninger som reiser via Tyrkia, skyldes i stor grad utleveringsavtalen mellom EU og Tyrkia, som innebærer at EU sender båtflyktninger tilbake til Tyrkia.

- Ikke laget for å dra hele veien

Den norske båten Siem Pilot har vært sentral i Forntex-oppdraget utenfor Libya. I slutten av mai plukket de opp 1071 migranter fra 22 ulike afrikanske land.

- Hvis det er en ny trend at menneskesmuglere sender så mange fra Libya og mot Europa hver dag som denne siste uka, så vil vi få et problem. Vi vet hvor fort det kan gå galt om det ikke er redningsskip i området. Fiskebåtene og gummibåtene er ikke laget for å dra hele veien til Europa. De er verken gode nok, de har ofte alt for lite bensin i båtene og det skal veldig lite til før båtene går rundt, sa styrkesjef på Siem Pilot, Pål Erik Teigen til Dagbladet i mai.

Libya er preget av borgerkrig og kaos fem år etter at diktatoren Muammar Khadafi ble styrtet. Flere militsgrupper kjemper om makten i landet.

Norge var del av en bred vestlig koallisjon som deltok militært i kampen mot Khadafis regime.