REISTE:  Roger Jensen er tiltalt for å selge forbudt militært utstyr til Eritrea. Han reiste selv til Asmara for å få presidenten i landet til å gjøre opp for 84 kjøretøy som PST og UD anser som militære. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
REISTE:  Roger Jensen er tiltalt for å selge forbudt militært utstyr til Eritrea. Han reiste selv til Asmara for å få presidenten i landet til å gjøre opp for 84 kjøretøy som PST og UD anser som militære. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Tiltalt for eksport av militært utstyr:

Reiste til Eritrea for å drive inn penger

Kongsberg-mannen Roger Jensen sier han ikke solgte til Eritrea, men han reiste selv til landet for kreve penger fra landets president.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KONGSBERG (Dagbladet): En av Forsvarets største oppkjøpere av brukt forsvarsmateriell sitter nå i Kongsberg tingrett og svarer på PSTs påstander om at han har eksportert 58 brukte militære kjøretøy til Eritrea.

Kjøretøyene var kjøpt fra det danske og det norske forsvaret, og FNs våpeninspektører varslet i 2013 om at eksporten var et brudd på embargoen mot Eritrea, vedtatt av FNs sikkerhetsråd.

ØNSKET MØTE: Roger Jensen og Tekeste Tesfamicael reiste til Asmara i Eritrea for å møte diktator Isaias Afwerki. Møtet ble aldri noe av. Foto: AP
ØNSKET MØTE: Roger Jensen og Tekeste Tesfamicael reiste til Asmara i Eritrea for å møte diktator Isaias Afwerki. Møtet ble aldri noe av. Foto: AP Vis mer

Roger Jensen erklærte seg i retten i dag ikke skyldig, og han avviste også at han var direkte involvert i eksporten. I august 2012 søkte han UD om lisens til å eksportere til Eritrea, men da svaret derfra var «nei», overlot han lastebilene til sin norsk-eritreiske forretningsforbindelse Tekeste Tesfamicael, sa han i sin forklaring.

- Jeg solgte dem til Tekeste. Hva som skjedde videre med de bilene har jeg ikke peiling på for jeg var ikke i Dubai, sa Jensen i retten.

Til tross for UDs «nei» ble kjøretøyene eksportert fra Drammen til Dubai og derfra til den eritreiske havnebyen Massava.

Skylder penger

I RETTEN: Aktor Marit Bakkevig og forsvarer Morten Wexels. Foto: Tore Bergsaker
I RETTEN: Aktor Marit Bakkevig og forsvarer Morten Wexels. Foto: Tore Bergsaker Vis mer

Men aktor Marit Bakkevig er tvilende til forklaringen om at bilene ble solgt til Tesfamicael, og at Jensen ikke hadde noe med eksporten å gjøre. Hun spurte om den norsk-eritreiske kompanjongen hadde betalt for lastebilene.

- Nei, han skylder meg fortsatt 30 millioner kroner, sa Jensen.

Og i tillegg til at han ikke har betalt for bilene har Roger Jensen selv vært svært aktiv for å få inn penger fra myndighetene i Eritrea.

- Du har vært i Eritrea to ganger, og formålet med den siste turen var å drive inn penger, spurte Jensens forsvarer Morten Wexels.

- Det er riktig, svarte Jensen.

Bakgrunnen for spørsmålet fra forsvareren er at Jensen i avhør med PST har forklart at han reiste til Eritrea for drive inn pengene.

- Vi skulle treffe presidenten, men det fikk vi ikke, sa Jensen.

- Men hvorfor var du engasjert i å drive inn penger for andre, spurte aktor.

- Det er vel ikke forbudt å hjelpe folk, er det det da?, svarte Jensen.

Den norsk-eritreiske forretningsforbindelsen Tekeste Tesfamicael fikk også et forelegg for eksporten av PST, men i motsetning til Jensen har han vedtatt forelegget. Onsdag skal han etter planen vitne i straffesaken mot sin tidligere forretningsforbindelse.

Diktator

Presidenten som Jensen ikke fikk møte er Isaias Afwerki - en av verdens mest brutale statsledere. Det var hans støtte til den somaliske islamistiske terror-gruppa Al Shabab som gjorde at FNs sikkerhetsråd i 2010 iverksatte den strenge embargoen mot landet. All eksport av militært utstyr til landet er forbudt.

Hans Petter Hergum fra Landinfo beskrev i retten et skrekkregime med et militærvesen som holder store deler av den voksne mannlige befolkningen som slaver.

- Enkelte kaller det Afrikas Nord-Korea, men jeg er litt usikker på det, sa han, og la til at Reportere uten grenser har landet på absolutt sisteplass i sin oversikt over verdens mest undertrykkende regimer.

Han sa videre at han på sine seks reiser til Eritrea ikke har sett tegn til sivil anleggsvirksomhet.

- Hele det eritreiske samfunnet er militarisert, sa han.

83 kjøretøy

PST sitter på et brev fra myndighetene i Eritrea der de bekrefter overfor Tesfamicael at at de skylder penger for i alt 83 kjøretøy. De mener Jensen og norsk-eritreeren var sammen om eksporten. De har valgt å bare tiltale Jensen for eksport av 58 kjøretøy, og dermed holde utenfor de kjøretøyene som ble eksportert før UD sa «nei» til eksportlisens.

Dagbladet avslørte i mai 2015 at Forsvaret fortsatte å selge Jensen overskuddsutstyr til tross for de alvorlige anklagene fra FN, og at han var siktet av PST.

I dag ville ikke Jensen snakke med Dagbladet, men i mai 2015 tok han i mot Dagbladet i bedriftens kontorer. Da svarte han slik:

- Jeg kan selge til hvem som helst. Det er ikke noe problem å selge en hjullaster eller ei kran til Eritrea.

- Lastebiler da?

- Ja det er også greit så lenge de ikke er grønne. De (eksportkontrollen i Utenriksdepartementet red.anm) er livredde for grønne ting, sa Roger Jensen.

I retten forklarte han at det var Tesfamicael og hans to sønner som malte lastebilene gule før de ble eksportert.