NÆRHETEN TIL HAVN: At MS «Nordlys» befant seg i nærheten av ei havn, kan ha hatt stor betydning for hurtigheten av bergings-og slukkingsarbeiet forteller Geir Thorsen brannsjef i Ålesund. Foto: Fridgeir Walderhaug / Dagbladet
NÆRHETEN TIL HAVN: At MS «Nordlys» befant seg i nærheten av ei havn, kan ha hatt stor betydning for hurtigheten av bergings-og slukkingsarbeiet forteller Geir Thorsen brannsjef i Ålesund. Foto: Fridgeir Walderhaug / DagbladetVis mer

- Rekkverkene var så varme at det brant gjennom hanskene

Redningsaksjonen ville blitt langt vanskeligere i rom sjø, sier brannsjefen i Ålesund. Samtidig karakteriserer han skipets helling som kritisk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ÅLESUND (Dagbladet): Klokken 16 ble to mann, hvorav den ene er en av skipets maskinister som var på frivakt da ulykken inntraff, sendt om bord i MS «Nordlys».

De skal nå forsøke å starte nødgeneratoren om bord i skipet.  

Ti graders helling Nå ligger MS «Nordlys» til kai i Ålesund med ti grader slagside etter inntak av både sjøvann og vann fra slukkingsarbeidet. Det er en kritisk situasjon ifølge brannsjefen i Ålesund, Geir Thorsen.  

- Det er kritisk at skipet nå har ti grader slagside, bekrefter Thorsen overfor Dagbladet.

Politi og brannvesen bekrefter overfor Dagbladet at skipet var i store vansker og drev innover havneområdet i Ålesund uten motor og strømkraft mens brannen herjet. Hadde den angivelige eksplosjonen og brannen skjedd i rom sjø, ville problemene ha tårnet seg opp for redningsmannskapene.  

- Klart at langt til havs ville det blitt en langt større utfordring. Da måtte vi ha entret skipet via helikopter, da Sea King, eller ved hjelp av et annet fartøy. Selv har vi bare en lettbåt, sier brannsjef i Ålesund Geir Thorsen til Dagbladet.

Glødende metall. Brannen om bord i MS «Nordlys» utviklet en ekstrem varme, og mye tyder på at brannen kom etter en eksplosjon om bord i skipet. Politi og brannvesen vil ikke spekulere på hva som skal ha forårsaket eksplosjonen de mistenker.  

INTENS BRANN: Hendelsen ble først meldt klokka 09.18 i morges. Foto: Rune Eik
INTENS BRANN: Hendelsen ble først meldt klokka 09.18 i morges. Foto: Rune Eik Vis mer

- Det var en ekstrem varme om bord. Rekkverkene var så varme at rekkverket brant seg gjennom våre mannskapers hansker. Det er mye som tyder på at en eksplosjon har skjedd om bord, sier Thorsen.  

Brannvesenet i Ålesund fikk assistanse av redningsskøyter og kystvakt, samt sivilforsvaret. Båten kunne legge til kai og berging-og slukningsarbeide ble koordinert fra land. Hadde brannen startet mens MS «Nordlys» var i rom sjø, kunne det gått langt verre og gitt en svært komplisert bergingsaksjon.    

Rett før klokka halv fem ble det klart at Norske Veritas skal vurdere stabiliteten til skipet.

EVAKUERT: Alle de 262 om bord er gjort rede for. Foto: SCANPIX
EVAKUERT: Alle de 262 om bord er gjort rede for. Foto: SCANPIX Vis mer