«Reklame, ja takk»

Oslo bystyre har vedtatt forslaget om å speilvende dagens reservasjonsordning mot reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Onsdag kveld vedtok Oslo bystyre å innføre «Reklame, ja takk» i Oslo. Forslaget fra Oslo Venstre er å speilvende dagens ordning, hvor husstander som ikke ønsker uadressert reklame må reservere seg direkte mot dette. I stedet ønsker de at husstander som ønsker reklame, aktivt må gi beskjed om dette, skriver Venstre i en pressemelding.

- Dette er et viktig miljøtiltak, ved at man reduserer papirforbruk og klimagassutslipp knyttet til distribusjon av uønsket reklame. Samtidig er det viktig å gjøre det lettere for folk å unngå bryet med å motta uønsket reklame i sine postkasser, sier Guro Fjellanger i pressemeldingen.

- Dårlig miljøpolitikk

Posten er imidlertid ikke like begeistret for forslaget. Reklame gir Posten nærmere én milliard kroner i inntekter hvert år.

- Om reservasjonsordningen speilvendes vil det få konsekvenser for postkvaliteten i hele Norge. Reklame er like viktig for Posten som for avisene. Fjernes disse inntektene, tar man samtidig bort grunnlaget for det høye servicenivået vi har, sier pressesjef Kjell S. Rakkenes til Dagbladet.no.

Han er uenig med Fjellanger om at forslaget er god miljøpolitikk.

- Papirforbruket vil ikke reduseres, men derimot øke betydelig som følge av dette vedtaket. Reklamen vil gå over til avisene, som er unntatt loven om ikke å levere reklame til de som har reservert seg. Dermed vil også disse få reklame, sier han.

Ifølge Rakkenes bærer avisbudet med seg 100 kg reklame til hver enkelt husstand i Oslo hvert år, mens postbudet bærer omtrent 30 kg. Reservasjonsandelen i Oslo er 40 prosent, mot 25 prosent i resten av landet.

ØNSKER IKKE REKLAME: Venstre vil at husstandene aktivt må be om reklame for å få det i postkassa. Foto: Terje Bendiksby/SCANPIX
ØNSKER IKKE REKLAME: Venstre vil at husstandene aktivt må be om reklame for å få det i postkassa. Foto: Terje Bendiksby/SCANPIX Vis mer

- Hva hvis også disse begynner å motta reklame? Dette forslaget er helt paradoksalt og dårlig miljøpolitikk, sier Rakkenes.

- Gavepakke til avisene

Pressesjefen mener kommunestyret, ved å vedta dette forslaget, skaper ulike konkurransevilkår for Posten og avisene.

- Avisene får levere uadressert post til alle, men det får ikke Posten. Dette er rett og slett en gavepakke til avisene, sier han.

Det blir nå opp til Stortinget om ordningen skal gjelde permanent i hele landet eller bare som en forsøksordning i Oslo. Bergen har allerede vedtatt et tilsvarende forslag. Forslaget fra de to storbyene går inn i Stortingets behandling av forslaget til ny markedsføringslov.

-GOD MILJØPOLITIKK: Det er Guro Fjellanger som står bak forslaget fra Oslo Venstre.