«Reklamefolk bør bare gi opp, ingenting kan overgå denne Volvo-reklamen.»

Jean-Claude Van Damme gjorde sjokkstunt på første forsøk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Svenske Volvo er for øyeblikket verdensmestere i såkalt «viral markedsføring», der man får vanlige folk, bloggere - og media - til å gjøre jobben med å spre reklamen gratis, fordi innholdet er godt i seg selv.

Siste framstøt er lastebilgigantens mest vellykkede så langt. Kamsport- og filmlegenden Jean-Claude Van Damme åpner videoen med øynene lukket mens han snakker om at han har hatt sine oppturer og nedturer i livet, men at han nå har en kropp som er «perfekt trent» og et par bein som er konstruert for å trosse fysikkens lover.

Så zoomer kamera ut og Van Damme gjør sin klassiske «split» mellom to Volvo-trailere som sakte rygger lenger vekk fra hverandre. Alt til Enyas «Only Time» og på første forsøk, skal vi tro Volvo.

Viral suksess Videoen, som du kan se øverst i denne saken, er så langt sett over 22 millioner ganger på YouTube. Samtidig er reklamen hyllet i omtrent det som er å oppdrive av blogger og nettaviser. Bloggen Distractify skriver følgende om Volvos Van Damme-reklamen, som det svenske byrået Forsman & Bodenfors står bak: «Reklamefolk bør bare gi opp, ingenting kan overgå denne Volvo-reklamen.»

Rune Iversen fra Danmark holder foredrag om hva som gjør videoer virale og står selv bak den virale videoen «Chatroulette Love Song». Vi spurte hvorfor Volvo-reklamen treffer så godt som den gjør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den har alle de rette elementene til å bli viral - noe den allerede er. I tillegg tilfører den nostalgi, noe som er et svært kraftig virkemiddel, sier Iversen til Dagbladet:

Er det ekte? Nostalgien leveres selvsagt i form av Van Dammes split, den belgiske skuespilleren og kampsportlegendens varemerke. Rune Iversen oppsummerer suksessen i fire punkter:

• Den inneholder «indredible feats» (utrolige prestasjoner). Det er jo vanvittig at han gjør det, og hadde det vært noen andre enn Van Damme ville folk aldri trodd på det. Det er akkurat som Ronaldinho-reklamen der han treffer tverrliggeren gang på gang eller David Beckham på stranda i en Pepsi-reklame.
• Van Damme er litt glemt, men så er han fortsatt i fantastisk form. Det gjør det enda villere.
• Et annet viktig element er det jeg kaller «fake/real», det kan fort diskuteres om det faktisk er et ekte stunt og det fører til viral spredning.
• Oppbygningen er fantastisk. Først ser man Van Damme, så står han på lastebiler, så kjører de fra hverandre. Det hele blir større og større.

Selv er ikke Iversen helt overbevist om at videoen er ekte.

- Jeg tror den er «faket» godt og grundig!

- Van Damme passer Volvo Anastasia Mariussen er førsteamanuensis ved Markedshøyskolen og har doktorgrad i internettmarkedsføring. Hun trekker også fram at Van Damme gir videoen bra drahjelp.

- Van Damme gjør det han er kjent for, the split. Det Van Damme står for og det Volvo prøver å kommunisere er også ganske likt, noe som forsterker budskapet. Det er maskulint, tøft, innovativt og presisjon, sier Mariussen til Dagbladet.

Van Damme-reklamen er en del av en serie virale reklamevideoer fra Volvo der den som kanskje er best kjent fra tidligere er en ballerina som går på line mellom to lastebiler.

- Van Damme går mye bedre sammen med Volvo enn en ballerina, sier Mariussen.

- Superreklame Dette er altså ikke første Volvo-reklame som vekker oppsikt, men spørsmålet er om du selger veldig mange flere trailere og lastebiler på grunn av videoer med Van Damme.

- Dette er en superreklame. Den har en «brandingsverdi» som du ikke kan måle verdien av. De har også et budskap som handler om stabiliteten i lastebilene deres, sier Iversen.

Anastasia Mariussen tror også Volvo gjør klokt i å gå rett på sluttbrukeren.

- De forteller jo selv at de ønsker å nå ut til lastebilsjåfører og framtidige lastebilsjåfører. Poenget og målet til viral markedsføring er å skape oppmerksomhet. Det er billig oppmerksomhet rundt innhold folk elsker.