«Reklamefolk bør bare gi opp, ingenting kan overgå denne Volvo-reklamen.»

Jean-Claude Van Damme gjorde sjokkstunt på første forsøk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Svenske Volvo er for øyeblikket verdensmestere i såkalt «viral markedsføring», der man får vanlige folk, bloggere - og media - til å gjøre jobben med å spre reklamen gratis, fordi innholdet er godt i seg selv.

Siste framstøt er lastebilgigantens mest vellykkede så langt. Kamsport- og filmlegenden Jean-Claude Van Damme åpner videoen med øynene lukket mens han snakker om at han har hatt sine oppturer og nedturer i livet, men at han nå har en kropp som er «perfekt trent» og et par bein som er konstruert for å trosse fysikkens lover.

Så zoomer kamera ut og Van Damme gjør sin klassiske «split» mellom to Volvo-trailere som sakte rygger lenger vekk fra hverandre. Alt til Enyas «Only Time» og på første forsøk, skal vi tro Volvo.

Viral suksess Videoen, som du kan se øverst i denne saken, er så langt sett over 22 millioner ganger på YouTube. Samtidig er reklamen hyllet i omtrent det som er å oppdrive av blogger og nettaviser. Bloggen Distractify skriver følgende om Volvos Van Damme-reklamen, som det svenske byrået Forsman & Bodenfors står bak: «Reklamefolk bør bare gi opp, ingenting kan overgå denne Volvo-reklamen.»

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.