Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Reklamefolk sier nei til reklame mot barn

Flere sentrale reklamefolk har skrevet under på et opprop mot reklame rettet mot barn. En fersk spørreundersøkelse viser at 62 prosent av befolkningen ikke godtar slik reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er nok reklame her i verden, ikke minst dårlig reklame. Derfor ser jeg ingen grunn til mer reklame rettet mot barn. Jeg kunne heller tenke meg å stramme inn litt, sier reklamemannen og TV-kjendisen Paal Tarjei Aasheim til NTB.

Aasheim er kreativ leder i JBR reklamebyrå og har i likhet med ni andre reklamefolk skrevet under på oppropet. De ti er også kritiske til at det arrangeres konferanser som har til hensikt å påvirke barns kjøpelyst.

Det er Framtiden i våre hender som har tatt initiativ til oppropet i forbindelse med konferansen «Markedsføring mot barn og unge» som arrangeres i Oslo denne uken.

Alvorlig overgrep

Ifølge en spørreundersøkelse 4 FAKTA har gjort for organisasjonen svarer 62 prosent av befolkningen at de ikke godtar reklame rettet mot barn og unge. 26 prosent sier at de godtar det, mens resten svarer «vet ikke» eller at de er i tvil.

Framtiden i våre hender og ungdommer fra Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, demonstrerte i dag utenfor lokalene der reklamekonferansen ble arrangert.

Press mener konferansen viser at bransjen ikke skyr noen midler for å manipulere barna. Reklame mot barn er et alvorlig overgrep, hevder organisasjonene.

- Konferansen er moralsk forkastelig og tøyer grenser som svært få i samfunnet ønsker utvidet, sier talskvinne Carin Leffler i Framtiden i våre hender til NTB.

(NTB)